Intensiteetillä tarkoitetaan mainostettujen asteiden ja .050 tuuman nostolla olevan astemäärän erotusta (adv dur - dur @ .050). Nykyaikaiset nokat ovat huomattavasti aggressiivisempia, esim. Compin XE262 antaa luvut 262-218=44 imupuolelle ja 270-224=46. Toisaalta aggressiiviset nokat vaativat kovemmat jousipaineet ja nokan käyttöikä saattaa olla lyhyempi (?).
Tehdasnokkien, kuten LT-1, suunnittelussa lähdettiin liikkeelle siitä, että venttiilikoneisto pysyisi pitkään kasassa vakio-osilla ja siksi nokan rampit suunniteltiin loiviksi. Kuulemma LT-1:ssa on erikoisuutena se, että nokan laskuramppi on loivempi kuin nousuramppi, joka ehkäisee venttiilin hyppimistä istukassa (valve bounce at seat). Voi kuulemma antaa koneelle rundeja surutta tuonne 6500 rpm:n tienoille.
Jotkut vanhat parrat corvette forumin sivuilla vannovat tämän nokan nimeen, siksi asia kiinnostaa.
|