Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty
Pullo pyorii epatasaisesti ja on kova, jos rengas suhteessa pomppii samanverran tiesta irti ei ole puhettakaan tasapainosta.
|
Jos renkaassa on suhteessa epätasapainoon sopivasti kuulia niin tasapainottuu sekin.
Lainaus:
Milla paineilla hiekat ja muut taikakuulat toimii?
|
kaikilla, silloin kun toimii.
Lainaus:
Kun rengas muokkautuu tieta vasten, eli ei ole pyorea, eiko kuulat lenna kohti akselia?
|
Rengas nimenomaan muokkautuu, jos pyörivään renkaaseen lyödään niin silloin voisin kuvitella osan kuulista sillä kohtaa hypähtävän.
Lainaus:
Missa nopeudessa kuulat alkaa toimia?
|
Siinä vaiheessä kun epätasapaino alkaa vaikuttamaan renkaaseen, jossain 20-40 kmh näin arviolta.
Lainaus:
Jos kuulat jakautuvat tasaisesti renkaan sisalla, jaa lisapainon tarve edelleen voimaan siihen kohtaan mista se puuttuu.
Uskotteko ihan aikuisten oikeasti tasapainottavaan vaikutukseen?
|
Ne ei jakaudu tasaisesti vaan kertyvät sinne missä niitä tarvitaan. Toimintaa vois selittää siten että rengas pyöriessään "heittää" itseään suurimmän epätasapainon suuntaa, ja renkaan sisällä oleva irtonainen tavara tietty jää "jälkeen" ja siirtyy vastakkaiselle puolelle.
Kokeile laittaa pallo tukittuun putkeen ja heiluta edestakaisin.
Lainaus:
Kuka on pannut taikakuulapyoran tasapainoituskoneeseen ja testannut?
|
Ei taida tasapainotuskoneessa riittää kierrokset, ja ei näillä varmaan nollatulokseen päästä
Itsellä on jotain muovihiluja 31"pamperseissa(beadlockeilla) jotka tasapainotuskoneessa heitti 400-500g. Vähemmän nämä woblaa kuin vastaavan kokoset mutiaiset jotka mulla on. laitoin suosituksen mukaisen määrän ja kun käytän joskus auki niin laitan vähän enemmän.
Ja kannattaa kiinnittää huomiota myös kuulien tiheyteen, jos ne on suuria ja kevyitä niin eivät välttämättä pysty pakkautumaan tarpeeksi pienelle alalle.
Itse olen haaveillut vaihtavani muovihilut haulikon tms. teräshauleihin. Pysyy vanteetkin ruostettomine sisältä