Muistaakseni laakerien vaihto siihen moottoriin ei ole mikään amerikan temppu. On jo reilut 10v aikaa, joten ei muista enää ihan tarkkaan.
Moottori on kiinni ruuveilla siinä puhallinkotelossa ja sähköjohdolla kytkentärasiassa. Kun saat ne irti, lähtee moottori-puhallin-paketti vetämällä irti pumpusta. Puhallinsiiven akselia ja pumpun akselia yhdistää muistaakseni sellainen kumiholkki-kytkin, joka liukuu auki kun moottorin vetaa ulospäin. Vähän sama homma kuin kardaanin liuku. Sama liuku päästää pumpun irti akselista, jos sen purkaa pumpun puolelta vaikka pumpun vaihtaakseen.
Moottorin päätyjä pitää kasassa ruuvit ja laakerit löytyy sitten sieltä sisältä. Laakerien uusiminen menee sitten ihan kuten yleensä sähkömoottoreissa.
Polttimen uuteen vaihdon jälkeen tein siitä vanhasta Oilon LF Juniorista talliin savukaasuimurin, eli öljyvermeet pois, pumpun ja ilmansäätökotelon tilalle 100mm ilmanvaihtoputken liitäntäkaulus, reiät tukkoon, palopää pois ja sen tilalle toinen IV-putken kaulus. Hyvin puhaltaa.
Jossakin varastossa on siihen vielä varamoottori, jostakin raadosta evakuoitu. Moottorien sähköjohtoja on ollut noissa vanhemmissa malleissa ainakin kahta erilaista, eli jos ostat varaosamoottorin, katso että saat samanlaisella johdon päällä varustetun. Kyllä sen vääränlaisenkin saa kytkettyä, mutta joutui muistaakseni ottamaan sivuleikkureilla pikaliittimen irti ja ruuvaamaan johdot suoraan sinne liitäntärasiaan. Sähkömiehen vaativia hommia sitten sääntökirjan mukaan tehtynä.
__________________
Jukka
|