Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 23.01.2010, 16:46
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KIM Näytä viesti
Koeajossa olen huomannut, että alennusvaihteen kytkeminen on hankalaa. Kerran kävi niin, että en saanut alennusvaihteita pois päältä.
Ihan tavallista, merkistä ja mallista riippumatta. Kytkentäholkki tai ratas ei aina pääse liikkumaan perille asti, kun sattuu olemaan sellaisessa asennossa, että on "hampaat vastakkain". Pieni auton liikuttaminen yleensä auttaa, eli jakovaihteiston akselit sattuu eri asentoon ja kytkentä onnistuu, eli hidas/nopea väli pääsee vaihtumaan, suuntaan taikka toiseen.

Joskus takavedolle palauttaminen paikallaan seistessä voi ahdistaa. Akselien välillä on silloin todennäköisesti vääntöä, niin nelivetoa kytkevä holkki ei pääse irtautumaan, ellei sitä "pänniä" helpota pienellä siirrolla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KIM Näytä viesti
Silloin kun olen sen saanut päälle, niin olen tainnut liikauttaa vähän auto suuntaan tai toiseen. Miten temppu tehdään sitten kun ollaan jumissa? Ilmeisesti pitää tietää millon jää jumiin ja laittaa hitaalle jo etukäteen.
No näin juuri, eli etukäteen. Pikkupuoli päälle kun tarvitsee edetä hitaammin ja iso puoli vauhdikkaampaan etenemiseen. Pikkupuolen käyttäminen ei siis liity jumista pääsemiseen, vaan käytettyyn nopeuteen. Nelivetoa käytetään jumin välttämiseen ja irti pääsemiseen, jos kumminkin jää kiinni.

Jos jumi yllättää takaveto päällä, eikä saa siinä tilanteessa nelivetoa kytketyksi, niin kyllä sitä takapyörää voi vähän pyöräyttää takavedolla lisää ja sitten kytkin pohjassa kokeilla nelivedon kytkentää uudestaan. Tai jos ei saa 4H -> 4L menemään, niin ykkösellä/pakilla vähän liikauttaa akseleita ja koittaa sitten vaihtaa 4L:n. Kyllä se siitä menee.

Sudittaessa ei saa jakolaatikon keppiä käyttää ollenkaan. Vaikkapa joku liukas mäki, joka ei näytäkään nousevan takavedolla, niin nelivetoa ei saa kytkeä takapyörien sutiessa. Sutiminen pitää saada loppumaan kaasua keventämällä tai kokonaan pysähtymällä ennen 2H -> 4H vaihtamista. Etu- ja taka-akselin pitää pyöriä samalla nopeudella, kun 2H -> 4H vaihdetaan - tai olla kokonaan pyörimättä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KIM Näytä viesti
Saakohan autoon osia muualta kuin merkkiliikkeistä? Ainakaan motonet ei tuota juuri tunne.
Eikös D-Maxit ole sen verran uusia, ettei vielä ole montaa vuotta vanhoja vanhimmatkaan? Mitä uudempia, sen heikommin on muuta kuin merkkiketjun varaosia. Uusissa autoissa on aika pitkät takuut ja niissä yleensä sidotaan merkkiosien käyttöön, jolloin on huonommin markkinoita Motonettien ja Biltemoiden osille. Kun ei ole kysyntää, ei ole tarjontaa. Eiköhän se jotenkin noin mene.

Yhdestä toisesta merkistä (3 vuoden takuu) seurasin, että vasta 4-5 vuoden ikään ensimmäisten päästyä alkoi jotakin osia olemaan Motonetissa ja silloin ne oli kulutusosia, kuten jarrupaloja, pakoputkia yms. Valikoima on lisääntynyt vuosi vuodelta, joten eiköhän D-Maxinkin kohdalla aika tee tehtävänsä.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten