Viron tuleminen EU:hun kyllä sinällään heikentää, ainakin aluksi, Suomen yrityselämää ja vähentää varmasti ulkomaisia investointeja Suomeen. Kuka haluaisi sijoittaa enemmän kuin on pakko? Jos samalla rahalla saa paljon enemmän muutama kymmenen kilometriä etelässä, niin hommahan on selvä. Taas toisaalta Viro ja Suomi eivät suoranaisesti kilpaile samoista rahoista (Suomi metsäteollisuudesta ja tekniikasta, Viro sitten jostain muusta).
Ruotsin kohdalla tilanne onkin sitten vähän kimurantimpi. Toisaalta ulkomainen raha voi vierastaa ostoja Ruotsista mahdollisten valuuttatappioiden pelossa, tätä riskiähän ei Suomen suhteen ole (puhutaan siis EU:n sisäisestä kaupasta). Ja toisaalta taas niinkuin petris sanoi, Ruotsille jäi nyt kikkailuvaraa oman kruununsa kanssa, mutta sekin on todellakin kaksiteräinen miekka.
Varmaankaan yhdenkään mattimeikäläisen elämässä kumpainenkaan päätös ei täällä Suomessa suoranaisesti näy. Jotenkin silti olen iloinen Viron puolesta ja harmittaa ruotsalaisten puolesta. Itse olen ainakin ollut ihan tyytyväinen euroon täällä Suomessa.
- Laskos -
"Voittajat eivät luovuta, luovuttajat eivät voita"
(Juhani Tamminen)
|