Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
Tarkemmin ajateltuna luulisi että napista menisi lukko päälle ja vaihdekepistä takapotkulle siirtämällä lukko aukeaa, vai?
|
Uudemmissa se ainakin toimii niin, että jakolaatikon kyljessä oleva kytkin huomaa kepin menevän neliveto-asentoon. Silloin syttyy kojelautaan nelivedon merkkivalo ja etuakselin kytkin vetää kuskin puolen etuvetarin kiinni etuperään, ellei se jo olekin kiinni. Tästä etuakselin kytketty-tilasta kertova toinen merkkivalo syttyy kojelautaan. Neliveto päällä on siis kaksi merkkivaloa näkyvissä.
Etuakselin kytkentä jää päälle, vaikka vaihtaisi jakolaatikon takaisin takavedolle. Tämä mahdollistaa sen, että voi auton liikkuessa vaihtaa 2H - 4H väliä, kunhan ei sudita takapyörillä nelivetoa uudestaan kytkiessä.
Etuakselin kytkentä otetaan takavedolla auki sitä mystistä nappia painamalla. Uudemmissa lukee siinä RFW, eli Remote Free Wheel, "etävapautus" karkeasti suomennettuna. Nappi toimii vain jakolaatikon ollessa 2H-asennossa ja sen napin painaminen sammuttaa kojelaudasta RFW-valon, joka on siis se etuakselin kytkettynä olemisesta kertova merkkivalo.
Kun RFW-valo loistaa, saa vaihtaa vauhdissa 2H - 4H - 2H. Jos RFW-valo ei loista, on jakolaatikossa 2H ja nelivedon kytkemiseksi pitää auto ensin pysäyttää. 4H - 4L - 4H on aina vaihdettava paikallaan ollessa.
Voi olla, ettei kaikki merkkivalot enää toimi, joten täyttä luottoa niihin ei ole. Jakolaatikon tai etuvetarin kytkimen voi rikkoa, jos vauhdissa tempaisee voimalla 2H - 4H, eikä etuakseli olekaan kytkettynä.