Ihan hyvä asia, että jonkun auton ongelmasta poikii laajempaakin asiallista keskustelua kyseiseen ongelmaan liittyen.
Rivien välistä voi moni vähemmän kokenut poimia tiedonjyväsiä myös omien ongelmien ratkaisuihin...
Njoo, toi eri laatujen sekoittuvuusongelma on ihan oikea ongelma live-elämässä.
Oikeastaan ongelmaksi sen tekee tilanne, että asiakas ei saa talvilaatua riittävän ajoissa,
koska sitä ei yksinkertaisesti toimiteta milloin tahansa.
Jos lokakuulla on säiliö tyhjä ja haluaisit seuraavan satsin jo talvilaatuna, ja sitä ei toimiteta,
niin sitten on vain otettava kesälaatuna jonkinverran, että pärjää sinne marras-joulukuulle, kunnes talvilaatua alkaa taas saamaan.
Lisäongelma tulee siitä, että asiakas ei saa haluamaansa järeää talvilaatua,
vaan hänelle toimitetaan sitä light-versiota, joka sattuu sillä hetkellä olemaan tuotannossa...
Farmisäiliöthän asennetaan jonkinverran kallelleen tyhjennyspropun suuntaan, jotta sieltä voi kesällä laskea vedet ja pohjakurat pois.
Voisihan sieltä tietysti laskea sen kesälaadunkin pois ennen talvilaadun tankkaamista, mutta kun se perhanan Talvi yllättää joka vuosi...
Farmisäiliöstähän ei tankata samana päivänä kun sinne on tuotu tavaraa,
juuri tuon pohjakuran sekaantumisen takia.
Sama asia kannattaa huomioida autoa tankatessa: Eli jos näet tankkiauton lähtevän huoltoaseman pihasta,
niin ei kannata mennä sille asemalle saman päivän aikana tankkaamaan kuraa autonsa tankkiin.
Huoltoaseman säiliöstähän se suurin moskamäärä sinne oman auton tankkiin tulee.
Jos suodatin on usein tukossa roskien takia, niin silloin tankki on tyhjättävä ja huuhdeltava kunnolla.
99.99%:sti vuosien varrella esiintulleiden suodatintukosten syynä on ollut tuo kesälaadun parafinisoituminen
(koska vanha kesälaadun polttoaine ei ole sekoittunut kunnolla hiljattain tankattuun talvilaatuun).
Se sähkölämmittimellä (siis auton/koneen omasta akusta toimiva) varustettu suodatinjalka auttaa tähänkin ongelmaan.
Toi on varmaan ihan totta, että jos noi eri laadut vaan pääsevät kunnolla sekaantumaan tankkausvaiheessa,
niin ne eivät sitten enää erkaannu toisistaan.
Jos näette jonkun dieselistin ajelevan sik-sakkia huoltoasemalta poistuttaessa,
niin älkää soittako puhallusratsiaa paikalle.
Todennäköisesti hän vain sekoittaa tankissaan olevia kesä- ja talvilaatuja sekaisin...