Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cental73
vaan ollapa vähemmän ihmisiä, silloin mahtuis enemmän eläimiä, riistaa ja luonnonvaroja kaikille. Ihminen on typerä kun kuvittelee pystyvänsä hallitsemaan kaikkea rajoituksilla ja määräyksillä. Itse kansoitetaan heinäsirkkojenlailla maa, rajataan ja tuhotaan luonnolliset elinalueet, ja sitten podetaan huonoaomaatunto ja paikataan sitä rajoitteilla/suojeluilla. Ongelma kuitenkin löytyy liiasta kansoittamisesta. Hiukka OT.. mut 50% maapallonväestä vois vähentää. Sitten ei olis niin suurta ongelmaa susien tai muitten petojen kans, kun kantaa ei tarvis niin suojella.
|
Vaikka nyt olenkin pääasiassa samoilla linjoilla, niin kyllä tuo susitilanne hieman jo mietityttää. Suurin ongelma ei ehkä ole kantojen kasvaminen, vaan ruuan helppo saatavuus ihmisen läheisyydestä. Kyllä se villieläinkin oppii ruuan ihmiseltä hakemaan. Esimerkiksi juuri häkissä tai riimussa oleva koira kelpaa hyvin. Kyllä susi pärjää ja sikiää luonnon omillakin antimilla, ja vieläpä hyvin, mutta ruuan helppo saatavuus houkuttaa. Jollain tavalla pitäisi saada suden luonteeseen Suomessa tuo ihmisen ja ihmisen asuttamien alueiden pelko. Tosin tuo on varmaan jo sitten mahdotonta.
Susien tappamiseen niiden tekemien tuhojen tai kannan säätelyn takia en ota kantaa. Jokainen tehköön oman mielensä mukaan, kunhan eivät sukupuuttoon tapa. Itse en suden tappoon ryhdy, sillä siitä ei minulle ole hyötyä. Välillä pistää kyllä miettimään kun vajaan 20 km päässä kotipihasta pyörii susilauma. Lähialueilla on muutenkin mm. koiria hävinnys susien hampaisiin useampia. Omat koirat (2kpl) toivon mukaan pysyvät tallessa, vaikka välillä vähän kauemmas pihapiiristä eksyvätkin. Eivät siis ole ulkona yötä päivää, sisäkorina viihtyvät.
Ja eiväthän sudet ole niitä ainoita petoja näillä leveyspiireillä. Viimetalvena esimerkiksi valtavat ilveksen jälken löytyi navetan takaa. Hyvinhän sellainenkin 30 kiloisen koira tappaa.
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella on sellainen. Vai miten se meni? Tämä asia herättää suunnattomasti keskustelua varmasti varsinkin sitten kun tuo susien lukumäärä on lähellä sitä 1000 yksilöä. Katsellaan sitten, kun ensimäiset lapset eksyvät suden hampaisiin.