Näytä yksittäinen viesti
Vanha 06.01.2010, 22:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Red face

Tuossa kytkennässäsi oleva avautuvalla koskettimella oleva rele (solennoidi-) 30 amppeerin virrankesolla on ihan normaalia varastokamaa, mutta ei todennäköisesti kestä tuossa kytkennässä.

Noissa sähkövinssikytkennöissä minä kytkisin molemmat akut plus- navoista yhteen ISOLLA päävirtakytkimellä.

Jos pelätään starttiakun tyhjenemistä, silloin tarvitaan kalliimpia komponentteja ja monimukaisempia kytkentöjä.

Ja kuten useimmat meistä on kuullut, sähkövinssi vaatii ammpeereita (A) kunnollisella jännitteellä (U)
ja siihen on apuna seuraavat:
-Akkujen täytyy olla täynnä, kunnossa ja LÄMPIMÄT.
-Akkujen ja vinssin välissä pitää olla ainakin_tarpeeksi paksut, ja -lyhyt kaapelit (koskee 1:1 myös maa puolta)
-laturilta saadaan sähkö apua vinssaukseen, mutta se on mitätön apu (Kenen offiauto lataa tyhjäkäynnillä 25% vinssin maksimivirrasta?)

- ja kuten yllä olevasta huomataan; Isoista latureista on apua eniten kevyessä vinssauksessa, ja suurin nimenomaan akkujen lataamisessa, Latausjännitteestä voidaan olla montaa mieltä, mutta jos se on aina sama, niin 14,5v on minun valinta (kesällä pikkasen vähemmän, talvella enemmän ja jos kunnon vinssaus sessio niin silloin yksi voltti ylempänä, joka kyllä kiehuttaa akkuja, mutta ....)
yllämainitut jännitteet ovat nimenomaan akun napajännitteitä!!!!)
- Kylmän akun lataaminen on vaikeaa, mutta onneksi offipeleissä suurimmissa vinssaus sessioissa ei ole
kohtuutonta järjestää akulle plussalla olevia lämpötiloja.

-ja sitten tst pläjäys: Minulla on seuraava muistisääntö: kuparin sähkönjohto on 1/57 käytettäessä poikkipintana mm2 ja pituutena metrejä. eli yksi metri yhden neliömillin kaapelia on 0,0175 ohmia.
ja 5+5 metriä 35mm2 kaapelia 0,005 ohmia JA
jännitehäviö lasketaan seuraavasti U(jännite V) = R(resistanssi ohmia) kertaa I (virta A)
oletetaan että sähkövinssi ottaa 500 A (amppeeria) noilla 5m+5m 35mm2 johdoilla niin saad. seuraavaa=>
U=RxI => 0,005ohmi x 500A= 2,5 volttia.
Arvaus: 500 A kuormitusvirralla hyvän akun jännite on äkkiä alle 12v, ja vinssillä on silloin alle 9,5 volttia!!!

Sorry topiikin likaamisesta, yritän parantaa tapani
Vastaa lainaten