Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 03.01.2010, 22:29
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Tuossa tarkempaa tietoa jään kestävyydestä


Tiedä onko tää jo jossakin ollutkin, mutta kun näyttää vieläkin herättävän kysymyksiä niin tässä jään kestävyydestä ihan tutkittuakin tietoa
Ei muuta kun kokeilemaan kuinka hyvin tutkimus pitää paikkansa
Inhorealisti
------------------------------
Jään kantavuudesta…
19. 12. 2009 Aihe: Kaikki

Jukka Tiainen
Ohessa muutama poiminta netistä jään kantavuudesta. Näitä taustoja vasten on helppo ymmärtää nopeusrajoituksen merkitys jäätien kestävyydelle.

Tämä sivulta:

http://www.wakkanet.fi/loisto/docsht...aa_jaalla.html

Jo viiden sentin paksuinen teräsjää kantaa ihmisen. Se, miten jää kantaa ajoneuvoa, riippuu luonnollisesti jään laadun lisäksi ajoneuvon painosta. Jään kantavuuden voi tarkistaa seuraavasta Alestalon (1984) laatimasta taulukosta:

Teräsjään Suurin saallittu Suurin sallittu
paksuus paino perävaunuineen akselipaino
cm tonnia tonnia
20 2,0 1,5
25 3,0 2,0
30 4,5 3,0
40 7,0 5,0
50 12,0 7,0
60 17,0 9,0
70 23,0 11,0
80 31,0 14,0
Tässä sitten tietoa halkeamista sivuilta www.ymparisto.fi:

“Halkeamat heikentävät jään kantavuutta, vaikka ne eivät ulottuisikaan jään läpi. Halkeaman reunalla jään kantavuus on vain 40 prosenttia ehjän jään kantavuudesta. Halkeamien risteyksessä kantavuus on vain 25 prosenttia ehjästä jäästä.”

Ja sitten vielä tärkein, se nopeus:

Jää on joustavaa, mutta murtuu liikaa kuormitettaessa. Ihmisen tai ajoneuvon kulkiessa jäällä se painuu ja alla syrjäytyy vastaava määrä vettä. Ajettaessa jäällä autolla jään alla olevaan veteen syntyy aalto, joka puolestaan aiheutta taipumisaallon jäähän. Jään taipuminen on vaarallisinta aallon ollessa jyrkimmillään. Silloin auton ja veden aallon nopeus ovat samat, ja puhutaan ns. kriittisestä nopeudesta. Tätä voi verrata siihen nopeuteen, jossa vene nousee plaaniin: kun kriittinen nopeus on ylitetty, vesi ei enää pakene veneen tai jäällä oltaessa auton edelle. Aallon aiheuttama murtumisvaara on vähäisempi sekä kriittistä nopeutta suuremmissa että pienemmissä nopeuksissa.

Se, mikä kulloinkin on kriittinen nopeus, riippuu veden syvyydestä. Tämä tekee asian ongelmalliseksi, sillä veden syvyys tietysti vaihtelee, eikä kulloistakin syvyyttä voida ajettaessa tietää. Kriittistä nopeutta tulee kuitenkin ehdottomasti välttää esimerkiksi jäätiellä, sillä jäätien mahdollisimman pitkä kesto on saaristolaiselle merkittävä etu. Parasta olisi ajaa ainakin 20 % alle kriittisen nopeuden. Kriittinen nopeus on Alestalon (1984) mukaan sidoksissa veden syvyyteen seuraavasti:

Veden syvyys Kriittinen nopeus
2 m 16 km/h
5 m 25 km/h
7 m 30 km/h
10 m 36 km/h
12 m 39 km/h
15 m 44 km/h
17 m 46 km/h
20 m 50 km/h
25 m 56 km/h
30 m 62 km/h
Kahden metrin syvyisen vesialueen jäällä kriittinen nopeus on siis 16 km/h.Tällä nopeudella ajettaessa 2,5 tonnin traktori kuormittaa jäätä yhtä paljon kuin 4 tonnia painava paikallaan oleva ajoneuvo.

Viimeksi muokannut Byrocrat : 03.01.2010 22:32
Vastaa lainaten