Öljyistä:
En malttanut olla sekoamatta tähän Sub... topiikkiin.
-Matti- kertoi jo öljyjen erovaisuuksista, ja korostan sitä vielä:
Suomalaiset, ns. merkkiöljyt 20 litran ämpäreissä (made in xxxx?) esim mobil, teboil, neste...
on "tänävuonna" suhteellisen hyvää tavaraa, jossain veden takana tilanne voi olla toinen.
Itsellä on kokemusta ainoastaan euroopanmantereen ja japanin autoista, mutta öljyjä olen seurannut
jonkin verran:
Aina kun olen ostanut (v.n 1990-) käyttöauton itselle, olen vaihtanut siihen nimeltämainitsemattoman firman öljyt ( ja suodattimen), Teboil shbd:t ja jos nuo mielestäni "pesevät" öjlyt on muuttunut musteeksi ensimmäisen 100km (!) jälkeen, olen vaihtanut suodattimen ensimmäisen kerran n. 500km ja toisen kerran n.1500 km jälkeen. ja öjlyt ja suodatin paljon alle 5000km sisällä.
HJ-61 M-filterin suodatin on niin halpa, että se kannattaa vaihtaa vaikka 10 kertaa, verrattuna laakeri- tai turbo vaurioon.
Minulla on käsitys, että nuo kalleimmat 4L purkkiöljyt ovat vielä enemmän peseviä.
Ja öljyllähän on pääsääntöisesti seuraavat tehtävät:
1. Voitelu: muodostaa kalvo liikkuvien pintojen välille
2. Jäähdytys: kuljettaa lämpö pois ylm. kohteista
3. Puhtaana pito: sitoa itseensä epäpuhtaudet ja kuljettaa ne suodattimeen
tai öjlynvaihdon yhteydessä ulos moottorista.
=> Jos jossain veden takana moottorissa on käytetty ns. "pesemättömiä", kaikkein kauheimmillaan parafiinipohjaisia öljyjä; ja sitten suomessa kaadetaan koneeseen esim ralli formulat: k.o öjly irroittaa
moottorista kaiken "pien" ensimmäisen/sten tankki/en aikana ja suodatin jytkähtää tukkoon.
Suodattimelle on "ylipaineventtiili" josta öjly pääsee kiertämään aina pakkaskäynnistyksessä, silloin kun suodatin ei läpäise öljyä.
Ja tämän ohikierron kautta nämä "elmukelmun palat" pääsee laakereille, tukkii öljynkierron ja leipoo kiinni!
ja kädet sotkeutuu...
|