Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ideanikkari
Niin ja on ainakin huomattavasti vahvempaa kuin Rangen rungon seinämävahvuus  . Varo ettei pala läpi kun hitsaa isommilla virroilla 
|
Juu, täytyy olla tarkkana
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli
En ota kantaa saako hitsata, mutta esitän mielipiteeni, etten itse ainakaan hitsaisi, vaan tekisin pulttiliitokset, on helpompi irrottaa, jos tarvii tehdä korjauksia.
Ja oman projektin kaarien kiinnitys runkoon näkyy mun projektitopikissa: http://forums.offipalsta.com/showthr...project&page=5
|
No juu kyllähän se helpottais, jos joskus täytyy korjailla, mutta eikai nää koskaan hajoo
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare
Hyviltähän noi näyttää. Samoihin rautoihin vielä kun yhdistää helmaputket, niin ei pääse alhaaltakaan päin niin helposti kivet ja kannot iskemään. Ite laitoin vielä yhet 3mm levyt palkin ja putken väliin....tiedä sit onko turhaan, mut siellä ne nyt on, eikä ollu kovin suuri töisetkään tehdä. Juu ja hitsaamalla vetäsin kans kaaret kiinni. Pultteja ei siis ole missään liitoksessa.
....niiin no takatukien alle ei tullu laitettua mitään lisämatskua. Ne hitsasin suoraan Pajeron rungon päälle, muuutta ne takatukien paikat saattaa muuttua ihan kohta, jos hieman runkoa muokkaa.
Koppahan tuollaiseen "kovarunkoiseen" on helppo. Eli kylkipellit kiinni kaariin ja kaikenmaailman lisätukiin mitä sattuu tarviimaan. Lattiapellit sinne minne tarvitsee ja sisälokarit, jos halua laittaa.....onhan siinä käsityötä, mut saa just sellaset, mitä osaa tehdä  
|
Juu, tarkoitus olis just tommoset helmaputketkin tehdä. Ja takatuet varmaan hitsaan kans suoraan runkopalkkeihin kiinni, kun sekin nyt sit ymmärtääkseni on sallittua

.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare
Jos haluaa hitsata, niin mielestäni nykyään se on sallittua. Näin on ainakin Popon autossa kaaret ja on kelvanneet Suomen ja Euro Trialien katsastuksissa.
Kiinnitusjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa
ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden
tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä.
Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n
kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee
kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva
253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys
hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän
vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki
takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi
voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat
saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko
(määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon.
Tän lainauksen mukaan ei tarttis olla niitä vahvikelappujakaan tuossa Jessen rakenteessa.
Putkirunkoautoissa ei korikiinnityksessä vaadita vahvike/
kiinnitys lappuja.
|
Juu, ei muutaku hitsaamalla kiinni sit. Kareskin toi hetki sitten putkentaivuttimen ni saa huomen alkaa putkia vääntään.