Nonniin, kesällä tuli sitten tuo putkisto kasattua ja teipattu Thermolla. HYVÄ tuli, mutta ÄÄNEKÄS!!!



Noh, missä ääni, siellä voima, VÄITTÄVÄT, mutta voima on nyt ollut "vähän" kortilla... Syyllisenä on ilmamassamittari, joten tehdään siitä "oma topikki" sitten talven aikana!
Mutta putkistoon meni pari iltaa hitsaillessa ja maalatessa. Tosta alkaa hahmottumaan paremmin:
Eli Hedman 2½" peltisarjat ja siinä Walker 63mm halk. 300mm pitkät josto-osat (rosteria). Sen jälkeen ensimmäinen "llitos", jotta tarvittaessa saa pelkän sarjan irti.
Ja koko putkisto "paineentasaajalle" asti thermolla eristetty, alaputket "alumiini"pinnotteiset, mutta ne ei pysyneet kuin viikon, joten turha "kokeilu"! Oli kyllä mukavampaa asentaa kuin pelkkä nauha ja näytti paremmalta, mutta hintaansa se ei koskaan korannut (ellei vetäise tuplakerrosta???)
Ja ahdasta oli:
Kuva ennen laatikon palkkia, samassa näkyy liitoskohta
Ja ei siinä hirveästi tilaa ole vasemman runkopalkin ja putken välissä. Tämän takia autossa oli koko ajan matkassa 1.5L pumppupullo joka oli täynnä saippuavettä, mutta ONNEKSI ei kertaakaan syttynyt!!
(saippuavesi kuulemma menee pienemmäksi pisaraksi ja sammuttaa paremmin, kertoi eräs palomies??? Enpä tiiä, mutta toivottavasti EI TARVITSE kokeilla...)
Kardaanin alitus, tiukkaa sielläkin...
ja sitten putket yhteen jakovaihteiston kohdalla:
- liittiminä käytetty Audi 200:n 63mm "putkiholkkeja", jotka on TODELLA helppo irroittaa ja laittaa paikoilleen (esim putki KOKONAAN lyttyyn, n 2min ja holkki on irti!!!)
Ja siinä koko etupään putkisto "uutena" ja teipattuna...
Koko komeus on saatu runkopalkkien "sisäpuolelle ja" ainoa "pahapaikka" oli A-tuen vasemman puoleinen kiinnike, jonka takia meni koko ilta, jotta äänenvaimentajan sai laitettua runkolinjan yläpuolelle.
Ja kyseisessä kohdassa mietin, saako putket A-tuen yli vai ali, joten oli yksinkertaisempaa mennä "alkuperäistyylisesti" alakautta ja ihan hyvä siitä tuli.
Samalla tuli myös liitos tuohon äänenvaimentajien taakse, ja siitä putkisto on yhtä kappaletta aina pääteputkiin asti.
Takasillan ylitykseen olin "tietenkin" ostanut ylitysputket ja PALAAKAAN niistä ei sihen hommaan käytetty!
- pidemmästä suorasta osasta ja 30* mutkasta tuli päätyputket
- 90* ylitysosasta tehtiin äänenvaimentajien "korotukset" (eli putken keskiosa)
- viimeiset 45* kulmat meni rungon alitukseen rakennetuun "kyykäärmeeseen"...
Eli tähän...
Ja lopuksi laitoin päätyputken kiinni klemmarilla, jos "joskus" nappaa kunnolla kiinni ja painaa putken lyttyyn. 13mm avaimella hetkessä irti...
Kaamea savotta ja kaamea meteli, 80-90km/h putki alkoi resonoimaan ihan sairaasti!!!

MAC:n kesäsafarilla tulin letkan perässä ja hyvin kuulivat kun tulin uraa pitkin perässä...
Samoin Kulmakorvessa "havaittiin" moottorin pärinää kun olimme siellä vierailemasassa. Samoin Hämeenlinnassa on kuulemma havaittu V8:n "suloääniä" Katuman takana...
Ja kaikki käytetty tavara on saatavissa Motonet:sta tai tarvikeliikkeistä (Walker/KAHA), holkkiliitin Bosal ja Thermotec Biltemasta. Thermotec sidottu yläpäästään kiinni rosterisilla vetoakselin suojakumin pannoilla (ei aukea IHAN helpolla) ja alhaalta rosterisilla Aba letkuklemmareilla.
Kaikki hitsaussaumat maalattu +600*C alumiini maalilla ja peltisarjat ja "haitarit" hitsattu kasulla, jotta lämpöhalkeamat saataisiin estettyä sauman paksuuden takia.
Putkistolle tuli hintaa n. 200-250€ + päälle maali 9.90€ ja 3rullaa Thermotec:ä
Nyt ajettu n. 3000km ja hyvin pysynyt paikoillaan (asennettu alkuperäisiin kiinnikkeisiin, mutta keskimmäinen kumi katkesi metsässä lämpenemisen takia --> Mecano rautaa putkiin ja pultilla kiinni, ja on pysynyt!!!)