Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri
HEI
Paljon pitäs olla virtamäärä takalasin sulattajille? Varsinkin 4runner. Tää on vaikea kysymys mutta pinnistelkää... parhaimmillani viime keväänä sain virtamäärän 6V kantturoihin ja sulattelu oli hidasta. Nyt se sulatin ei peuhaa enää ollenkaan ja pitäs alkaa remppaamaan ja pitäs tietää mitä mittarin tulisi näyttää että on hyvä.
|
Aika yleinen vika takalasin lämmittimen osalta on se, että koska takalasi/-ovi on saranoitu
ja luukulle menevät johdot heiluu jokaisella luukun avaus- ja sulkemiskerralla.
Tämä nitkutteluliike tietysti ajan oloon katkaisee johdon poikki, yleensä sieltä karmin puolelta.
Eli verhoiluja auki ja johdot esiin & sormien välissä taivuttelee & vetelee jokaista johtoa erikseen,
niin osittain/kokonaan katkennut johto löytyy.
Joissain autoissa nuo johdot on "kätevästi" piilotettu sinne onton saranan sisään...
Tuo 6V mittaustulos ja heikentynyt lämmitysteho tulee todennäköisesti siitä,
että sen lämmittimen virtajohto on jo osittain poikki sieltä karmin juuresta, tai maadoitus on heikko/ruostunut osittain johtamattomaksi.
Yleensä tuolle lämmittimelle on paksummat johdot, kuin esim. rekisterikilven valoille.
Takalasin lämmittimen sulake on yleensä 20A luokkaa.
Lämmittimen virtapiirissä ei pitäisi olla muuta kuin sulake, rele, lämmitin. Tuota relettä ohjataan merkkivalollisella kytkimellä.
Joissakin automerkeissä on laitettu esim. 10...15min. aikarele, jotta se kovasti virtaa haukkaava lämmitin ei jää turhaan päälle.
Lämmittimen liittimiin pitäisi tulla suunnilleen sama jännite kuin on akussa (miinus johtoihin menevät jännitehäviöt, luokkaa 1V).