Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rambleristi
Eniten ainakin fordsoneissa on käyntiongelmia aiheuttaneet noi EGR:ät. Imusarja öljynsekaista nokikakkaa täynnä ja sit ihmetellään mikse ei pelaa. Esim 01-06 Transiteissa voi EGR:n tulpata sokealla tiivistelaipalla mutta näissä uudemmissa se ei enää onnistu. Koska MAP JA MAF tunnistavat imusarjan paineessa ja ilmamäärässä muutoksen kun EGR avauttuu. Jos muutosta ei tapahdu syntyy vikakoodi ja kojelautaan syttyy valo. Noissa vanhemmissa Tdci Transuissa loppui nykimiset kuin seinään kun vaihtoi yhden EGR-venttiilin tiivisteen reijättömään versioon. Muilta osin järjestelmä jää toimimaan. EGR venttiili liikkuu niin kuin kuuluu mutta pakokaasua ei virtaa imusarjan puolelle.
Yleisesti ottaen EGR:n voi tulpata niissä autoissa, joiden moottorin ohjaus ei tunnista EGR:n virtaamaa. Nähtävästi tähän on toinenkin syy miksi tulppaaminen ei onnistu. EGR:ää käytetään joissakin johdinsiipi ahtimella varustetuissa autoissa myös ahtopaineen maksimiarvon rajaamiseen. Eli EGR päästää yliahdon koneen ohi pakopuolelle toimien periaatteessa hukkaporttina. Jos systeemi tulpataan syntyy vikakoodi yliahto tapauksessa ja kone saattaa mennä varaohjelmalle ja tehottomaksi.
Pääasia miksi itse en vieläkään siirry diesel autoilijaksi on näiden uudempien ihan älyttömät korjauskulut. Jos menee suutin, niin puhutaan aina satasista. Pumppu jos prakaa, niin tonneista. Comosenrailin painepumppu kun menee rikki niin arvaahan sen missä se metalliromu on.....suuttimissa. Suuttimet 300-400€ kappale ja siihen päälle kertakäyttö paineputket, jakelukisko ja mahdolliset paluupuolen polttoainelinjat mihin vaan sitä hienoa metallia on päässyt. Tollasen vanhemman Tdci Transitin kustannukset pumppun poksahduksen jäljiltä on noin 4500€ jos se tehdään valmistajan ohjeen mukaan (eli uudelle pumpulle ja suuttimille voidaan myöntää 1v varaosatakuu). Hitto mun rysistä ei yksikään ole edes puolenkaan tuon summan arvoinen. Tollaseen vanhempaan tai uudempaankin bensakoneeseen tekee remppaa huomattavasti edullisemmin osahinnoin.
Toisaalta kyllä noilla nykydieseleillä tosiaan pitkällekkin pääsee. Tossa on pari ambulanssifirmaa joilla on Transitteja. Ne ajaa sellasen reilu 100tkm vuodessa eivätkä varmasti mitenkään sääli vehkeitään. Yhteen noista lansseista vaihdettiin kone jossain 400tkm kohdalla, kun suutin prakasi ja poltti mäntään reijän. Olikos se jotain 6500€ luokkaa suutimet ja vaihtokone. Muuten ovat vissiin toimineet ihan kohtuullisesti.
|
Uskoisin että egr:n tulppaamisesta aiheutuvan vikakoodin pystyy korjaamaan softamuutoksilla ainakin tietyissä autoissa?