Tervehdys!
Tokihan sitä voisi ajaa jollakin extremesähköhybridioffikoneella mutta todellisuus lyö kasvoille vielä pari vuosikymmentä. Uusi tekniikka kiinnostaa, mutta kyllä se todellisuudessa on vielä täysin oikeiden maastureiden ulottumattomissa. Ehkä sellaista tekniikkaa voi olla siinä perheen ykkösautossa, sillä jolla ajetaan paljon - ja alennetaan niitä päsöjä sitä kautta.
Maasturipuolella takuuvarma juttu on vanha, hyväkuntoinen ja aito diesel,,,tai sitten bensakone.
Niiden ekologisuuteen sen verran, että tuo "biodiesel" olisi ihan laajemmallakin porukalla suositeltava polttoaine. Itse olen jonkusen tankin sitä ajanut, eikä mitään moitittavaa. Tässä nyt vain odotan, että koska naftaputket hapertuu...
Biodieseliä tosiaan saa hampurilaiskopeilta, leipomoista ym. Mutta sitä riittää niistä vain aniharvalle. Voisihan sitä ihan kokeilumielessä pitää "bioöljypäivät" jossa ajetaan vain munkkirasvalla. Ei tule enää mustia pölläytyksiä (jotka muuten sisältävät hiukkasten lisäksi niitä pienhiukkasia ja karsinogeeneja). Biodieseliä saa kyllä jo sieltä ja täältä, kun valmistajia on maassamme jo useampiakin. Eikä sillä ajo ole juurikaan kalliimpaa eikä hankalampaa, paitsi talvella sekoitus voi olla <50%. Suosittelen.
Metsien hiilensidonnasta olen periaatteessa Japen kanssa samaa mieltä. Tosin lukuarvot heittävät tietolähteestä riippuen. Mutta metsä sitoo noin 3000 kg/CO2/ha/v joten jos ajaa 300g/km CO2 tuottavaa autoa 20000km/v, syntyy 6000 kg CO2:a ja tartee siis 2 ha metsä, että se sitoutuu kasvuun. Mutta se on siis noin-arvo. Tosin kannattaisi ajella autolla joka tuottaa 100 g/km CO:a, joka tapauksessa. Muistakaa, että metsä sitoo hiilidioksidin, joten metsän jalostaminen hirsiksi tai jättäminen ikimetsäksi sitoo hiilen pisimmän ajan. Polttaminen tai paperinjalostus mitätöi koko idean, vaikka puulämmitystä en vastustakaan.
TT
|