Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 26.11.2009, 18:11
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Huomasin sattumalta tämän jutun.
Ihan yleisestä uteliaisuudesta. Satuitko ottamaan kuvia kun purkki oli auki?
En muistanut ottaa kuvia kun oli auki. Muutaman kuvan nappasin kun viimein muistin ja kaikki oli silloin jo nipussa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Kondensaattorit mitkä ovat "kuivuneet" eli kusseet elektrolyytti nesteet ulos menettävät kapasitanssinsa osittain tai kokonaan. Riippuu kondensaattorin tehtävästä kytkennässä mitä tämä vaikuttaa. Usein seurauksena on vain hämäriä ohimeneviä vikoja. Vakavampi tuho tapahtuu kun elektrolyytti neste leviää piirikortin pinnalle ja saa vaikuttaa jonkin aikaa. Johtimet alkavat syöpyä johtavan nesteen ja sähkövirran vaikutuksesta. Lopullinen (auton pysäyttävä) vika on yleensä se, että joku johdin on syöpynyt poikki asti. Lopun lähestyessä lisätuhona voi vielä tapahtua piirikortin paikallista palamista.
Kaikki alkoi siitä, kun löysin jostain jenkkiläiseltä keskustelupalstalta juttua noista kondensaattoreista. Tietenkin mieli teki vilkaista oman boxin sisälle...varmuuden vuoksi. Maallikon silmin oli kahdessa kondensaattorissa havaittavissa reiluja patteja kyljissä, joten päättelin niiden olevan laukeamispisteessä pian. Yksikään ei ehtinyt vuotaa mitään havaittavaa ulospäin, joten pahin ei ilmeisesti ehtinyt tapahtua?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Pesitkö piirikorttia millään ennen uusien kondensaattoreiden asennusta? Elektrolyytti litkut kannattaa pestä huolellisesti pois muuten syöpyminen jatkuu. Piirikorttien pesuun löytyy varsinaisesti hommaan tarkoitettuja kemikaaleja, mutta jos sellaisia ei ole saatavilla, niin isopropanooli on hyvää tavaraa tähän tarkoitukseen. Myös tislattua vettä voi käyttää piirikortin pesuun. Kuivaus ja lakkaa päälle jos piirikortin pinnasta on irronnut suojakalvo. Tämä estää syöpymisen jatkumisen. Jos varsinaista piirikortti lakkaa ei satu olemaan, niin kynsilakkakin käy tähän tarkoitukseen.
En pessyt varsinaisesti. Tinaimurillaa imeskelin vanhat osat irralleen ja puhdistin juotettavat kohdat neo amisept-desifiontiaineella..kun muuta ei sattunut olemaan. Amatööri ja epäuskoinen kun olen, niin varmuuden vuoksi juotin uudet osat paikalleen molemmin puolin ja vapisin kuin haavan lehti varoessani kaikkia niitä pikkuisia nippeleitä ympärillä. Lopuksi laitoin pari ylimääräistä kuumaliimaklönttiä tukemaan uusia osia.
Mitään lakkaa en tajunnut laittaa. Meinaatko, että se hapettuu ilmankosteudesta? Pitäisikö se vielä avata ja lakata? Kynsilakkaa ainakin luulisi taloudesta löytyvän jne.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Tässä lyhyt juttu yhden purkin korjauksesta.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ecu_repair.htm
Tämän jutun taisin jo etukäteen lukeakin etsiessäni tietoa ongelmaan. Minun boxi näyttää tosin melkolailla erilaiselle sisältä ja ulkoa. Jo liittimet itsessään on erilaisen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Aiheeseen liittyen tässä "alan miehille" hyvä linkki pelkästään Suzuki ECU juttuihin keskittyvälle foorumille.
http://rhinopower.activeboard.com/

t.Juha
[/quote]

Kiitos linkistä. Täytyy lukea mitä löytyy. Mielessä pyörii vain ajatus päästä eroon tuosta mitsun laatikosta. Voisikohan sen korvata swiftin denson boxilla miten helposti? Niitä olisi saatavilla pilvin pimein jos hajoaa.


edittiä sen verran, että otin sitten kuitenkin koko lootan uudelleen auki ja lakkasin rouvan kirkkaalla kynsilakalla juotokseni. Seuraavan kerran muistaa, että kuuluu asiaan suorittaa myös se lakkaus. Enkä tietenkään muistanut ottaa sieltä sisältä kuvaa...demmet. Jos haluat noita ulkoisia kuvatuksia boxista, niin nakkaa vaikka privana sähköpostiosoite, niin laitan tulemaan.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991

Viimeksi muokannut KarvaTurpa : 26.11.2009 20:36
Vastaa lainaten