Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 25.11.2009, 21:14
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Suzuki ECM juttuja


Huomasin sattumalta tämän jutun.
Ihan yleisestä uteliaisuudesta. Satuitko ottamaan kuvia kun purkki oli auki?

Kondensaattorit mitkä ovat "kuivuneet" eli kusseet elektrolyytti nesteet ulos menettävät kapasitanssinsa osittain tai kokonaan. Riippuu kondensaattorin tehtävästä kytkennässä mitä tämä vaikuttaa. Usein seurauksena on vain hämäriä ohimeneviä vikoja. Vakavampi tuho tapahtuu kun elektrolyytti neste leviää piirikortin pinnalle ja saa vaikuttaa jonkin aikaa. Johtimet alkavat syöpyä johtavan nesteen ja sähkövirran vaikutuksesta. Lopullinen (auton pysäyttävä) vika on yleensä se, että joku johdin on syöpynyt poikki asti. Lopun lähestyessä lisätuhona voi vielä tapahtua piirikortin paikallista palamista.

Pesitkö piirikorttia millään ennen uusien kondensaattoreiden asennusta? Elektrolyytti litkut kannattaa pestä huolellisesti pois muuten syöpyminen jatkuu. Piirikorttien pesuun löytyy varsinaisesti hommaan tarkoitettuja kemikaaleja, mutta jos sellaisia ei ole saatavilla, niin isopropanooli on hyvää tavaraa tähän tarkoitukseen. Myös tislattua vettä voi käyttää piirikortin pesuun. Kuivaus ja lakkaa päälle jos piirikortin pinnasta on irronnut suojakalvo. Tämä estää syöpymisen jatkumisen. Jos varsinaista piirikortti lakkaa ei satu olemaan, niin kynsilakkakin käy tähän tarkoitukseen.

Tässä lyhyt juttu yhden purkin korjauksesta.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ecu_repair.htm

Aiheeseen liittyen tässä "alan miehille" hyvä linkki pelkästään Suzuki ECU juttuihin keskittyvälle foorumille.
http://rhinopower.activeboard.com/

t.Juha
Vastaa lainaten