joo, ja tää on halpisakkujen ja noiden "deep cycle" akkujen erona.
Moni kuitenkin vinssannu sen oman akkunsa moneen kertaan kuivaksi ja sitten ajanu hetken.
No, kyllähän se satunnaisessa käytössä kestää tätä vuoden-pari, ennenkun antautuu ja kieltäytyy ottamasta yhtään virtaa vastaan. Tätäkin voi herätellä antamalla ylijännitettä (48v tasasuuntaajalla jos ei toimi, niin akku on romu)
Normi akut tavallisessa käytössä kestää jopa 10 vuotta, mutta esim. jakelu kuorma-autoissa kiehuu akut paskaksi jo 3 vuodessa perälautakäytössä. Sähkömoottori nappaa melkosen isot virrat ja laturi työntää mitä kykenee. Akkuun kertyy epäpuhtauksia elekrolyyttipinnoille, ja pinnat myös fyysisesti hajoavat. Kuorma-autoissa ei kuitenkaan ole, kuin yhdet ~110A 24v laturit
Hyväksyttävä tosiasia vaan on, että aktiivisessa sähkövinssikäytössä akut vaan kuolevat muutamaan vuoteen, ehkä jopa vuoteen.
|