Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 21.11.2009, 23:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Diodien kynnysjännite on yleensä 0,7 volttia kun puhutaan sähkön siirrosta (pienemmissä, singaalidiodeissa jopa vain 0,2v)
Jännite tarkoittaa estosuuntaista jännitekestoa; jos ylitetään k.o jännite niin kunnossapysyminen vastaa hehkulampin pudottamista kaakelilattialle....
Virta tarkoitaa normaaliolosuhteissa riittävästi jäähdytettyä diodia
Tarkalleen ottaen diodin sisäisen pinnan maksimirajalämpötila tuhoaa diodin; vrtylläoleva kaakelilattia

Latureista senverran, että tyhjäkäyntikierroksilla laturi lataa noin 1/3 ilmoitetusta.
Akkujen virran vastaanotto on myös rajallista, mutta kun kyse on vinssauksen jälkeen lämpimistä akkuista, niin ne ottaa kunnossaollessaan virtaa ihan kunnolla:
Itsellä veneessä hupipuolella 3 x 60a "ladan" käynnistysakkuja, ja 2vuotiailla akuilla tyhjänä lähdettäessä bosch 115A laturi tuuppasi akkupakettiin yli 100A ensimmäisen tunnin, sitten virta tipahti, koska jännite laski 13,7v (konehuoneessa n.60c) latausvirta alkoi laskea jyrkästi n.2tunnin kuluttua, joten akkujen viimmeinen 20% vaati herkistelyä. virta oli noin 10A jännitteellä 13,6v.

jos akkujen lämpötila järkevä, esim. 20c niin latausjännite latauksessa saa olla hetkellisesti jopa 15v.
(jokainen tunti jolloin 15volttia niin lyhentää kestoikää huomattavasti),
Mutta satunnaisesti voi käyttää jännitteen 16v:ssa, pienellä virralla, tasapainottaa ominaispainot kennoissa.

Yritin äskön vastata tähän viestiin kattavalla pohdinnalla, mutta tipahdin ulos:

Jos offarit haluaa minun omakohtaisia kokemuksia sähkötekniikan "teoreettisesta" maailmasta, niin voin avata oman ketjun, missä voin käydä pikkasen läpi "teoreettista-"sähkötekniikkaa mm. jännitehäviöiden laskentaa, arvaillaan sopivia sulakkeita, ja laskea pari esimerkkiä akkukaapeleille takakonttiin.

-J-
Vastaa lainaten