Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
Tääkin homma etenee perinteiseen virkamiestyyliin. Jos oikeesti
olis haluttu noita päästöjä pienentää, ton veron olis voinu kantaa
joka tapauksessa vuosittain tehtävän päästömittauksen perusteella
ja sille vois jotain tehdä teknisesti. Selkeesti on nähty reippaasti
ylimäärästä vaivaa ettei vaan millään pystyis nykytekniikkaa vanhoihin
autoihin liittämällä veroon vaikuttamaan.
Verovirkailija varmaan pelkäsi että joka kylään hommataan vaan
yks kunnon filtteri pakoputkeen ja sitä sitten kierrätetään nokivasarasta
toiseen leimalle...
|
Käytönaikainen päästömittaus ei kerro mitään CO2 g/km päästöistä. CO2 g/km on suoraan verrannollinen pa-kulutukseen, eli aivan sama tuleeko putkesta mustaa kankee vai lämmintä ilmaa.
Ja sekin tässä uudessa laissa on hauska kohta, että vaikka autolle olisi ilmoitettu CO2-päästötaso ja se olisi syötetty rekisteriin, sitä verotetaan kokonaismassan mukaan jos se ikänsä puolesta kuuluu siihen ryhmään. Täysin epäreilua.
Eli esim. henkilöauto, jonka käyttöönotto 31.12.2001, CO2 200 g/km, kok.massa 3500 kg = vero
485,45€/vuosi. Sama identtinen auto, joka olisi otettu käyttöön vasta 1.1.2002, vero
156,95€/vuosi. Eli eroa 328,50€ vuodessa identtisten autojen välillä!!!