Tää on mielenkiintoinen juttu.
Jos omistaa kuorma-autokortin (C), niin saa ottaa kuorma-auton perään puoli/täysperävaunun.
Tosin kärry pitää olla tyhjä, mutta vastaavasti vetoauto saa olla täyteen kuormaan lastattu.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL
Kortti ja kytkentäasiat ovat erikseen, eli tässä sotketaan pikku-e ja kytkentämassajuttuja.
Korttivaatimukset katsotaan aina papereista(rek.otteista), paino- ja kuormaus ei liity ajo-oikeuteen ja sen luokkaan.
Pikku e tarvittiin jos perävaunun kokonaismassa katsottuna rekisteriotteesta ylittää auton oman massan
Ja/tai yhdistelmän kokonaismassaon otteiden mukaan yli 3500kg
Eli ei tyhjääkään kärriä saa vetää ilman e-tä jos paperit(otteet) sen vaativat.
Lähes kaikissa autoissa on otteessa mainittu tuo jarrullisen ja jarruttoman kärrin paino, ja jos ei ole niin se on jarrullisessa max. vetoauton kokonaismassa ja jarruttomassa puolet auton omasta painosta, kuitenkin max 750kg.
M1g ja N1g luokan vetoauto sallii joissain tapauksissa 1,5 kertaa kokonaispaino, kuitenkin se max. 3500kg tai valmistaja sallima mikä on monasti alempi.
|
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy 
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... 
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa 
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
|