Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 17.11.2009, 23:11
Hartzaq Hartzaq ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.08.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 86
Perusasetus

Laakeri remontti


Itse kalastelin tiukkaa tietopakettia täältä kun aloin vaihtamaan takapyörän laakeria löytämättä sitä. Tässä sellainen:

Laakerisarjan saa kokonaisena kaikista hyvin varustetuista tarvikeliikkeistä; minulle tarjottiin 50€ settiä jossa oli krymppi, stefa ja laakeri

Osat voi korvata myös:

Laakeri: 6207 koko: 35x72x17 Hinta: halpa laakeri n.5€, SKF n.22€
stefa: 48x62x8 laadusta riippuen 4-10€
soviterengas: sisäpuoli 35 ja paksuus 5 ulkokoolla ei niin väliä 2-4mm isompi kun sisähalkaisia n. 2€

Irto-osat saa kunnon laakeriliikkeistä kuten Rovaniemeltä Etolalta tai Lapin pultista.

Jos tekee remontin lakerisarjalla jossa on kaikki uudet osat, vanhat lähtee parhaiten kun rälläkällä leikkelee pitkin akselia poikki krympin ja laakerin. Uudet osat vain nakellaan paikalleen ja krymppikin menee siten että se lämmitetään sinisen hehkuvaksi ja tiputetaan paikalleen, ei missään nimessä punaiseksi, silloin tulee väliä krymppi. Toinen vaihtoehto on takoa krymppi esim. putkipiheiden avulla paikalleen.

Jos remontin tekee laakeri&stefa yhdistelmällä kannattaa vanha laakeri leikkoa palasiksi krympin ja akselin pään välistä. Sitten pääsee lämmittään krympin ja takomaan sen nätisti pois. Yleensä lämmitettäessä krymppi isonee niin että siitä tulee liian väliä ajatellen takaisin laittoa. Sovite rengas tulee nimenomaan akselin pään ja laakerin väliin. Tämän voi korjata siten että hitsaa krymppirenkaan perämurikan puoleiseen päähän pieniä pätkiä, jolloin krymppi kutistuu ja on jälleen kylmänä tiukka takoa paikalleen. Jos vanhassa krympissä on orkosia stefan puoleisessa pinnassa ne voi hioa pois kun pistää porakoneen istukkaan sopivasti teippiä ja renkulan siihen ja sitten vain kierroksia ja vaikka liippakivi kylkeen. Stefan takana on sellainen muovipala joka on tukena jottei akselia irroittaessa/kiinnittäessa stefa vaurioidu. Itse jätin sen mouvimulikan kokonaan pois kun oli sulanut ihan muodottomaksi, kun aikoinaan hitsasin akseliin vahvikkeita jousipakan kohdille.

Eli remontin voi tehdä reilulla 10€ halvimmillaan mutta vähimmällä työllä pääsee kun uhraa sen 50€ kokonaiseen sarjaan.
__________________
Suzuki - Miehille jotka kulkevat omia teitään!

Viimeksi muokannut Hartzaq : 17.11.2009 23:15
Vastaa lainaten