Viestiketju: Tallinne
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 17.11.2009, 19:42
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Olen useasti ihmetelly etta minka takia nuo pilarit pitaa jattaa irti jalustasta? Eiko olisi tukevampi niin kuin pellien pulttien varassa?
Useassa tapauksessa valetaan jalkikateen, mutta esimerkiksi lyhtypylvaita nakyy paljon jatettyna ns. koholleen..
On siinä ainakin sellainen juttu, että saadaan mutterisäädöllä pilarien yläpäähän tulevan palkin korko samaksi joka pilarin kohdalla. Ei myöskään tarvitse niin tarkkaan saada pilarin anturan valua oikeaan korkoon vielä valuvaiheessa, se kun on usein hankalaa ahtaassa valumuotissa. Suoran pinnan saaminen muottiin valun aikana on myös aika hankalaa. Tässäkin on usean sentin heittoja pohjalevyn ja betonin välillä eri pilarien kesken ja täytän sen välin kohtapuolin juotosbetonilla. Silloin käytännössä kaikki paino lepää betonin puristuskestävyyden varassa, eikä kierretankojen.

Kyllä tämänkin olisi voinut tehdä sillä toisella tavalla, heti tarkemmin, eli sovittaa ennen valua muottien yläpäät samaan korkoon ja valaa ne tasan, sitten kiristää pilarien pohjalevyt suoraan betonia vasten. Päädyin tekemään sen kuitenkin jälkivalulla.

Laitettiin vaakituskoneella alkuun yksi mutteri (ja sille lukkomutteri varmistamaan) per pilari tarkasti korkoon ympäri perustuksen ja se kierretanko maalattiin siinä vaiheessa selvästi merkkivärillä. Kun nyt laitettiin pilarit paikalleen, niin oikeassa korossa olevasta maalatusta tapista lukkomutteri pois ja sitä varsinaista "korko-mutteria" ei säädetty kun pilari laitettiin muiden kierretankojen muttereilla säätäen vatupassilla pystyyn. Näin tulee pilarit samaan korkoon ja suoraan.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten