Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 16.11.2009, 10:37
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Sellaistakin vaivaa on todettu vuosien varrella er automerkkien osalta,
että ne tehtaan laittamat ajoitusmerkit (jotka on jo valussa määritelty),
eivät olekaan oikealla paikallaan...

Ne kenties ovat tehtaan määrittelemällä paikalla, mutta eivät ole Oikealla paikalla
moottorin oikean toiminnan kannalta katsottuna. Lisäksi koneistuksessa viimeistään saattaa
lipsahtaa se kiilaura vähän sivuun ja taas on ajoitus pielessä.

Eli jos koneesta meinaa kutitella enemmän tehoa, niin se pitäisi säätää uusiin arvoihin.
Tähän tietysti sisältyy se, että tarkistetaan jakopään oikea ajoitus paikalleen.
Ilman säädettäviä hammaspyöriä pitää tyytyä siihen +/- puolen hampaan heittoon.

Esim. VW:n 2.4 TD koneissa ei ole useinkaan ajoitusmerkkejä jakopäässä tai vauhtipyörällä.

Hyvä keino on ottaa 1. pytyn suutin irti ja kaataa sinne dieseliä kunnes pinta näkyy,
(tietysti mäntä pitää ensin pyöräyttää suunnilleen yläasentoon), ja sitten hiljalleen pyöritellä
konetta ja hakee sen nestepinnan ylin taso. Siitä löytyi yläkuolokohta. => Merkkien tarkistus & uudelleen merkkaus.
Sit pitää hakea venttiilikoneisto kohdalleen: Koppa irti ja hiljaksn pyörittää konetta edestakaisin,
jotta näkee koska 6. sylinterin venttiilit saksaa. => Merkkien tarkistus & uudelleen merkkaus.

Pumpun ajoituksen suhteen joka kone on oma yksilönsä ja oikea ennakko löytyy kokeilemalla.
Jos noi muut ajoitusmerkit olivat kohdallaan, niin loppu on hienosäätöä.

Tietysti hiipii mieleen, että sun pumpuissa on jo kilometrit tulleet täyteen...
Vastaa lainaten