Yksi talven projekteista on 5-vaihteinen H55F päälaatikko ja siihen splitcase jakis johon hommaan noin 3.22 hitaan puolen. Saa maantie kierrokset vitosen ansiosta vähän kuriin. Vähän menee ykkönen ja pakki tiheemmäks mut toivottavasti ei liikaa. Pakki tossa lähinnä se ongelma on. Tässä laatikossa onkin sit vanhalle H41 hämmentäjälle opettelemista kun pakki onkin vitosen alla eika kakkosen vieressä. Ihan hyvä vaan koska nopeissa kakkosvaihdoissa vanha loota yrittää usein pakille.
Tässä vähän vertailin lopputulosta.
Make-ljltä hain tämän yksilön viikonloppuna ja tää on ilmeisesti '83-'84 BJ-42sta peräisin.
Kardaanin laipat tässä oli tosi oudot ja yksikään BJ/HJ kardaani ei siihen passannut mitä mulla oli. Uutta jakoakaan ei mahtunut laippaan poraamaan kun se oli niin pieni. HJ-61 jakista kun katoin niin siin oli isompi pyöree laippa. Jako oli sitten sama kuin pulun LJ-73 kardaanissa joka sattui pyörimään nurkissa. No onneksi mulla oli yksi purettu 1984 HJ-60 jakis jossa oli sopivat neliskanttiset laipat jotka vaihdoin tuohon. Levykardaanikäsijarruakin on tohon jo soviteltu ja näyttäisi että joku nurkissa pyörinyt levy menee tohon aika kivasti.
Vakiokepeistä alettu silppuamaan twinstickkiä eli 2wd/4wd omalle kepille ja L/N/H omalle. Miksikö? No et on nopeempi vaihtaa kun liike vaan ylös/alas eikä tarvii hämmentää ja arpoa. Tässä jakiksessa myös nelivedon merkkivalo joka on ihan kiva dementikoille. Alla olevassa kuvassa puoliksi valmis vivusto. Nelivedon kytkevästä vivustosta puuttuu vaan keppi ja hidas/vapaa/nopee puuttuu vivuston viimeistely. Keskeytin homman kun tajusin et kepit on ainakin viisi senttiä taaempana kuin H41 lootassa jossa ne on samalla kohtaa kun päälaatikon keppikin. Joutuu ehkä taivuttelemaan erikoisen muotoiset kepit että menee heittämällä bertaan kii. Voi kyl olla et onnistuu noinkin mutta parempi tehdä paikallaan niin tulee hyvä.
Jakolaatikon kannake on tässä myös erilainen kuin H41ssa. Vanhassa palkki on kumityynyllä kii kytkinkopassa mutta h55fssä se on laatikon alla jonkun sentin taaempana. Tässä kumityyny on myös erilainen ja toivonkin että hj-60 malli käy sillä minulla ei ole tuohon varmaan bj-42 mallia (ellei ole samanlainen kuin hj-60). Vanha kytkinkoppa varmaan kävisi mutta palkki jäisi aika eteen ja etukardaanin kanssa voisi tulla ongelmia. muutenkin tämän kanssa menee etu ja takakardaani uusiksi kun paketti pidempi. Mitä muuta ongelmaa lienee vielä edessä se jää nähtäväksi...
Onkos tämän jakiksen malli nyt sitten 3F vai mikä tuo nro on?
PTO pois ja laippa tilalle.