Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 07.11.2009, 21:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Jeep XJ:ssa alkoi woblaus, kun sattui pienikin monttu eturenkaan alle nopeudella 60 ja yli.
Jeep ZJ woblaus alkoi iihan ajamalla, kun oli mettärenkaat alla hieman epätasapainoisena.
Molemmista vika meni piiloon ohjausiskarin vaihdolla. kummassakin on välykset hieman eri paikassa.
Minun mielestä vika siis korjaantui ohjausiskarilla, koska woblausta ei enää tapahdu.

/Joukka
No mutta sehän nimenomaan peitti sen ongelman. Molemmissa oli (ja on?) vika, toisessa renkaat epätasapainoiset ja mahd. välystä jossain, toisessa ainakin välystä.

Kyllä mullakin oli XJ woblaamatta melkein kokonaan kun oli ohjausiskari kiinni ja silloin vielä 31" renkaat alla. Ohjaus oli kokonaan uusittu, säädettävät tukivarret ylhäällä ja alhaalla, ei mitään välystä missään. Kerran ajoin ~60kmh lasissa monttuun, alkoi woblaus ja syylarista lohkolle menevä letku halkesi ja irtosi.

Otin ohjausiskarin pois, kokeilin uudestaan, ja lähes joka montussa johon osui vain toinen rengas, alkoi woblaus ~60kmh nopeudella. Otin pienen projektin, säädin casterin ja aurauksen -> ei enää mitään ongelmia millään nopeudella missään montuissa. Laitoin ohjausiskarin takaisin, ja sen jälkeen ohjaus tuntui lähinnä huonommalta. Ohjausiskari pois, sen jälkeen ei kyseistä kapinetta ole ollut kiinni edes 35" kumeilla. Hyvin toimii.

Kyllä se ihan oikeasti on niistä säädöistä kiinni. Kuten sanoin jo aiemmin, se ei välttämättä ole ollenkaan turha kapistus. Mutta se EI ole vekotin jolla woblaus pitäisi poistaa. Kyllä se on ensisijaisesti kulmien- ja alustan säädöt sekä välyksien poisto, renkaiden tasapainotus. Siltikin voi joskus tulla woblausta kun on korotettu ja isot renkaat. Näihin satunnaistapauksiin ohjausiskari auttaa ja on ihan ok.
Vastaa lainaten