Sullon se moottori itessään sähköisesti ehjä mutta hammasrattaat ja semmonen kumijuttu finaalissa. Ei pysty järkevästi korjaamaan. Saman aikakauden tojota merkkisissä henkilöautoissa on se vasemman takaoven moottori samanlainen kuin on se takaluukun moottori. Piuhan blukin joudut kolvailemaan uusiksi tai vaikka apikoilla liittelee.
Itse mietin syitä silloin miksi moinen ilmiö tapahtuu. No... takalasin lämmitin lakkaa toimimimasta. Pakkasella sitten sitä väkisin jurnuutellaan ylös alas. Suomi oloissa kannattaa pitää lämmitin kunnossa ja käyttää autoa riittävän pitkään ennenkuin alkaa availemaan sitä takalasia. Toisekseen sinne luukun sisään pääsee vettä taikka kosteutta. Eli kiskot ruostuu ja rullat jumiutuu. Sekä tehtaan asennusrasvat on ajat sitten kaikonnut.
Etsi romis jossa tojotia joista moottori... osta kiskot tojotalta (30€ suunnilleen) ja tarkista missä kunnossa rullat on sille kiskolle. Jos on homehtuneet niin ota sieltä romikselta mukaan yx ehyt nostomekanismi ja hitsaa siitä uudet päädyt siihen alkuperäisen nostimeen. Laita sitä vaseliinia sitten huolella. Ite laitoin ns. sitkeää vaseliinia ja ei oo tuntunut vielä ainakaan sitkeältä toi nostaminen. kovemmilla pakkasilla en vielä ole kerinny testaamaan. Toimii varmaan silloinkin. Tervaspreijasin sitten lopuksi kaikki.... kiskot, nostin mekanismin jne kaiken. Siellä missä on vaseliinia niin terva ei jankkiuta mutta muuten se suojaa muut osat...taisinvielä sen jälkeen varmaan vedellä kotelomassaakin takaluukun sisustan täyteen ja tais sitä roiskua kerros vielä kerran siihen nostomekanismiin...
Painottaisin tässä vaiheessa vieläkin sitä että tulevaisuuden varalle varmista että se takalasin lämmitin TOIMII!!
Mulla meni pari päivää ton korjaamiseen kun piti niitä osia metsästellä sieltä täältä.
|