Kannattaa muuten ihan tosissaan harkita myös tota Rangeria. Mazdan 2,5 WL-T 12V kone jossa 109hv. Noissa 00 ja vanhemmissa mekaaninen pumppu mikä toimii kuin kello. Pitkä hytti tuli vasta 02, kun lavaa ruvettiin jatkamaan suomessa paku vaatimukset täyttäväksi. 01 ja uudemmissa on jo sähköisesti ohjattu pumppu ja vaikka ne on paperilla saman tehoisia ton vanhemman kanssa, niin tää uudempi on hiukan pliisumman oloinen. Mutta senkin ongelman saa korjattua tehoboksilla tai ohjelmalla. Takaperässä on tasauspyörästön luiston rajoitus mutta ei sen kummempaa. ARB:ilta löytyy kuulemma lukkoa ko. perään.
03 ja uudemmissa on sitten etuna ne kaappari ovet takana. Ei tarvii leikkiä niiden selkänojien kanssa et saa kamat kyytiin. Ottaa vaan reilusti kyljen auki. Sen Suomessa tehdyn lavajatkon ulkonäöstä sitten saadaan kyllä jos mitä keskustelua aikaan mutta olkoon.
Jossain erässä 05:sia Rangereita oli ongelmia 5:en rattaan sokan kanssa. Turussa noita on muistaakseni korjattu kaksi. Käynti ongelmaisia on korjattu kolme joista kahden ongelmat johtu huonosti asennetusta Webaston polttoaineen otosta ja kolmas päin peetä tehdystä viriboksin asennus yrityksestä. Pari täyttä perä remppaa on tehty mutta eipä muuta. Oikeestaan ainoita Foordeja missä ei oikeestaan tarvii tehdä muuta kuin huollot.
Huoltoväli on noissa vanhemmissa tiheä 10tkm/1v ja perien ja laatikoiden öljyt pitää vaihtaa 40tkm välein. Vasta tässä 07 ja uudemmassa 16V 143hv koneessa on 20tkm/1v huoltoväli.
Ehkä vedetään hiukan kotiinpäin mutta Mitsuun nähden Rangerissa ja Nissanissa saa paremman vastineen rahoilleen. Samaan hintaan Mitsut yleensä huomattavasti enemmän ajettuja ja huonommin varustettuja. Hyvin varustetun Magnumin hinnalla saa yleensä reilusti uudemman ja vähemmän ajetun Nissanin tai Fordin. En sano että Mitsussa mitään vikaa on mutta ne hinnat on välillä ihan pimeitä.
|