Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Missä on noin pieni, tojotassa? Valmetissa on 30 Nm.
|
Kaikissa 12mm holkeissa (pikkukoneet), 14mm 30-35mm (isot koneet)
Tuntuu yleisesti olevan "Iso Arska Veitsinnäkkäri" vetämässä holkit kiinni, kun kartiot lytätty kasaan tai kadonneet kokonaan. Ja paras on ollut kun kartio menny lyttyyn niin oli JUOTETTU hokki suuttimeen kiinni...
Pieni momentti johtuu siitä, jotta suutinrunko kasataan 45Nm momentilla ja kartiohan "nappaa" vähän kiinni, joten saadaan holkit auki, eikä runkoa...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Boschin isolla rivipumpuilla päästään isoihin paineisiin, paljon isompiin kuin suuttimen avautumispaine. Paine tietysti putoaa heti kun suutin avautuu. Mutta en usko että tapauksessa paine nousee kovin isoksi.
|
Kyllä se paine nousee aika koviin lukemiin. Käynnistysongelmaisissa koneissa startilla saadaan mitattua suoraan pumpusta paine putken liitännästä ja putkelta
- jakajapumpuilla painetta 200-250bar
- rivipumpuilla painetta 300-350bar
- ISOT (yli 11mm elementit) +350bar
Tämä sen takia, jotta suurempi paine, sumun pisarakoko pienenee ja käynnistyy paremmin.
Ja käydessä --> kun ruiskutusmäärää kasvatetaan (esimerkiksi MB:n 240:n elementti 7mm ja putken reikä 1,5mm) alkaa "röörissä" olla aika ahdasta kun maksimäriä sinne survaistaan. Suutin nousee n. 1,5mm ja suutinkärjen (tappisuutin, esikammiomoottori) reikä vain 0,4mm paineenlaskua ei todellakaan tapahdu, vaan nousee huimasti. Tämän takia jo ruiskutuspumppu pitää uskomattoman kovaa meteliä ilman moottoriakin!!! (ja voitte uskoa jotta pumpun laakerit on HIVENEN PAREMPAA terästä kuin yleisesti käytetään, sekä nokka- / nostin rullat).
Ja ISOILLA pumpuilla mennään yli 1000bar paineisiin...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...
Niin oliko tää syömärin pumppu rivi- vai jakajapumppu..?
|
Kaikki ne saman mittasia on, toiset on väännetty aika mutkaisiksi...
Ja tohon Audin hommaan, voi olla "aika mielenkiintoinen rojekti" rakentaa VE-pumpun tilalle M- tai A-sarjan pumppu...
EHDOTTAISIN, jotta kato vanhempi (esim Transit) suoraruiskun pumppu ja etsit sille ISON nestepään jostakin (Volvon venemoottorit, isot pakut) dieselipajalta ja KYSYT NIILTÄ käykö osat... On sitte ainakin kiinnitys "sinnepäin" ja runkokin kestää kovemmat paineet.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Kaikki jakaja pumput ovat joko Bosch tai CAV merkkisiä, tai niiden eritasoisia kopioita. Esim Stanadyne on CAV kopio.
|
CAV (Rotomaster ja Stanadyne)
Bosch (Zexel ja Diesel-Kiki --> Japanilaisia)
Nippodenso (hävyttömän kallis, toyo-miehet varmaanki huomannu...

)
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Stanadyne on muuten aivan perseestä.  Terveisiä vaan valmetti ja letukka kuskeille. 
|
Eiku Stanadyne on todella SYVÄLTÄ perseestä

. Tarkennetaan terveisiä AMERIIKAN miehille... ja Voortille...
Vähän juttua lisää tarkemmin
TÄSSÄ (sisuA45 varmaankin HUOMAA ajoneuvon "kansikuvassa" nopsasti??)