
29.07.2003, 22:44
|
 |
Veteraani+
|
|
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
|
|
Lainaus:
quote:
Moi,
tässä omia kokemuksia ja kuulopuheita rankkujen tyyppivioista:
- akselit ja perät heikot erityisesti isoilla (35"+) renkailla ja lukko-akseleilla
- kori ruostuu ekana takaluukuista (ylä- ja alaosa), takakulmista ja takapyöränkoteloista, kynnyskotelot ja lattia niiden vierestä saattaa pehmetä kans
- polttoainetankit lahoavat kans jotain tahtia, rungossa saattaa olla korroosiota tankin ympärillä ja erityisesti takana
- nokka-akseli on koneen kuluvin osa, samalla kannattaa vaihtaa nostajat sekä jakopään rattaat ja ketju ja tiivisteitä (koko osapaketti esim famous fourista 185£+VAT+rahti)
- manuaalilootien kanssa keskitasauspyörästö kilkattaa ja kolkattaa
- PTO on erittäin hankalassa paikassa, esim. mekaanisen vinssin asennus erittäin vaikeaa
- vakiorengaskoko 205R15, eli isoin katulaillinen rengas ilman AKE-lupaa on 31" (lienee aika samaa kokoluokkaa muissakin merkeissä?)
ja sitten kolikon toistakin puolta:
- jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, lähes kaikissa muissa on kytkettävä neliveto, jota ei voi/kannata käyttää pitävällä pinnalla, rankuissa neliveto on päällä aina
- osia saa helposti monesta paikkaa (esim. Wetteri, Laatuvaunu Hollolassa, Karaasi Espoossa, Off-Road Center Lohjalla, Brittiosa, ja sitten tietty UK:sta esim. http://www.FamousFour.co.uk/), eivätkä ne ole mitenkään erityisen kalliita
- helppo korottaa, pidemmät jouset (tai korotuspalat) alle vaan ja menoksi, 2"+ korotuksissa kannattaa vaihtaa myös pidemmät iskarit ja jarruletkut
- lukkoja (esim. ARB paineilmalukot), tiheämpiä perävälityksiä ja kestävämpiä akseleita saa rahalla
- sähkövinssin (esim. warn) asennus helppoa, rungon etupäässä on sille luonnollinen paikka
- rankkuja on paljon, joten käytettyjä osia ja hyviä neuvoja löytyy kans
- kierrejousisena hyvä ajaa myös maantiellä ja kaupungissa, kulkee riitävän lujaa maasturiksi
- tehokkaat ja toimintavarmat levujarrut joka kulmassa
- suurin osa pintapelleistä on alumiinia (pl. takaluukut, takalulmat ja konepelti)
Karppa ja muut kokeneemmat voisivat täydentää ja/tai korjata? Pitäiskö tuo kehuosasto editoida pois niin tämäkin olis vaan tyyppiviat-lista? Ajattelin tuosa esille sekä hyviä että huonoja puolia, mutta voidaanhan ne hyvät ottaa itsestäänselvyyksinäkin... :-)
-Paavo
|
Osu ja uppos!  Ei mulla oikeesti ole mitään rangea vastaan,jos mersua ei olis kesitty,ajaisin edelleen rangella!Mikäli mepa yht äkkiä hävitettäis maapallolta,seuraava maasturi minkä hankkisin olis edelleen rankku!näin on!!!!  )
|