Kyllähän tuota on tullut makseltua oppirahoja aikalailla, on mennyt loki ja mäntiä vaihtoon...
Ja pikkasen senkin takia,kun on uskonut kaiken maailman nyrkkipajoja.
Minkälaisia tehoja olet ajatellut puristaa myllystä? Jos aikoo ottaa yli 350hv,niin varmaan jouttuu käymään koko koneen läpi,takomännät,takoveivit ja jos haluaa/joutuu vaihtaan akselin,pitempi iskunen teräs-tai valuakseli.
Valu kyllä riittää n.400hv jos on kunnolla tasapainotettu ja tarkastettu.Pitempi iskusesta on mulla pekästään hyviä kokemuksia,antaa mukavasti vääntöä alakieroksille,mikä yleensä kärsii kun vaihdetaan kunnon nokka ja imusarja.Varsinkin MiniRam:lla,joka ei ole kovin vääntävä alakieroksilla.
MiniRamin ja SuperRamin ero on siinä,että SR antaa tehot ulos aika pienillä kieroksilla ja säilyttää alaväännön, kun taas MR on ´350:ssä pikkasen voimaton alakieroksilla.
Mutta siinä missä SR alkaa hyytyyn,niin MR vaan jatkaa kiertämistä sinne minne muut romppeet riittää(kannet,nokka,pakopuoli).
Siksi ainakin meikäläinen suosittelee stroke pakettia MiniRamin kanssa.Makuasia,tykkääkö kovasta alaväännöstä ja pienehköistä kieroksista,vai siitä että kone laulaa yli 6000rpm.
Kansista sen verran,että jos on ylimäärästä niin laittaa AFR.n kannet.On kalliit,mutta aikalailla parhaat mitä suoraan paketista otettuna saa.
Omassa autossa ei ole päästöjen kanssa ongelmia,kun sain sen "vähäpäästöinen" pois.Onnistu ainakin muutama vuosi sitten saada se pois tuontiautosta.Saastelaiteita esim.katalysaattori on vielä merkittynä otteeseen, mutta niiden ei tarvi toimia välttämättä kunhan ovat paikallaan.Joten aika hyvä oli rakentaa tupla putket peltisarjoilla.
Syttöpuoleelle olen vaihtanut puolan ja syttömodulin.Ja tulpan johdot meni vaihtoon,peltisarjat sulatti.Nyt kun on käärittynä lämpöeriste,niin ei isompia murheita.
Bensapumpu on vielä vakio,mutta suuttimet joutuu vaihtaan;penkissä loppu koneesta löpö jo neljässä tuhannessa.
Pakko vielä kehua tuota K&N ilmanputsaria,on jotain viis/kuus vuotta vanha ja vieläkin pelittää hyvin kun vaan muistaa pestä ja öljytä joka kevät.On maksanut hintansa takaisin.
Jos olisin nyt aloittamassa veten viritystä,aika paljon kokeneempana, ensimmäisenä ajattelisin aionko pitää auton itsellä vuosia,vai myynkö pois heti jonkun vaimon allegian takia...
Jos päättää että ennemmin emäntä lähtee kuin auto,niin voi alkaa miettimään pikällä tähtäimellä, mitä haluaa.
Eli,jos vaikka haluat että sun autossa on joskus vielä paaaaljon voimaa,niin laittaa ensimmäisenä koneen sisään sellaiset osat joita ei tarvi joka vuosi vaihdella.
Samalla kertaa vaihtaa kunnon kannet rullakeinuilla,jommankumman imusarjan ja kunnon nokan.
Näillä eväillä pitäis löytyä n.400hv stroke myllystä.Voi olla,että joudut vaihtaan vielä suutimet,riippuuu mistä roikkuu.
Tämmösen homman jälkeen on helppo jatkaa auton laittelua,kun kaikki perus asiat on kunnossa.
Pikkasilla hommilla voi sitten talvella värkätä lisää tehoa,lompakon mukaan.
Kalliksihan tämä kaikki tulee ja yllätyksiä tulee aina,mutta tässä järjestyksessä kannattaa toimia mun mielestä.Ja lukea miljoonia foorumeita,kysellä käyttäjien kokemuksia eri kokoonpanoista.Ja joskus silti oppii kantapäänkautta...
|