Eli hahmot löytyvät osoitteesta:
http://www.petrisimolin.net/cthulhu/hahmot.doc (save as)
Tiedosto on Word 6-muodossa (avaa wordpadilla).
HUOM! Tiedosto näkyy oikein kunhan asetat rivien katkomisen pois päältä (view->options->word->word wrap off jne.)
Ukot ovat minun osaltani vielä kesken. (seikkailuun liittyvät muutokset)
EI päästä pelaamaan vielä 9. päivä.
Skenaarion nimi on "Appearances can be deceiving" tai "Ulkonäkö voi pettää".
Se sijoittuu U.S.A.:n itärannikolle vuoteen 1921.
Pelaamaan pyritään aina koko joukolla.
Jos yksi ei-keskeinen PC on poissa, voidaan hänet pelisession ajaksi
a) pistää ulos juonen puitteissa
b) antaa toisen pelaajan ohjailtavaksi.
Jos enemmän pelaajia puuttuu, pelataan kyseinen sessio foorumilla, jolloin poissaolevat ihmiset pääsevät kertomaan toimistaan aikanaan, tai jätetään se kerta väliin. (kunnes taas päästään koko porukalla)
Jos joku tipahtaa pois pidemmäksi aikaa (mutta tiettävästi tulee vielä mukaan myöhemmin) tipautetaan ukko pois juonesta. (poikkeustapauksissa (tärkeä PC) voidaan antaa toisen pelaajan ohjailtavaksi)
Normaalisti ja pääsääntöisesti pelataan Cthulhu Online-Clientillä. Myös sellainen on mahdollista, että osa pelaajista on yhdessä, ja muut osallistuvat roger wilcon, teamspeakin tai vastaavan kautta peliin. (nopanheitot Cthulhu Online-Clientissä)
TAI pelataan roger wilcon tai teamspeakin kautta. (nopanheitot Cthulhu Online-Clientissä)
Pelinjohtajan tulee tietysti olla joka sessiossa paikalla.
Isommat tilannekuvaukset kuten skenaarion alku, pidemmät paikkakuvaukset, yms. pelinjohtaja kirjoittaa foorumille. Sieltä on pelaajien helppo käydä tarkastamassa myöhemmin yksityiskohtia.
Pelinjohtaja pyrkii peluuttamaan pelaajia mahdollisimman todenmukaisessa 1920-luvun maailmassa. Koska en kuitenkaan ole peluuttanut pitkään aikaan, sallinette pienet virheet.
Pelinjohtaja on sääntöfriikki, joten mennään pääsääntöisesti "by the book".
Pelaaminen tapahtuu ns. norkki kynä-paperi-nopat systeemillä (voidaanko näin sanoa?). Eli pelinjohtaja toimii pelaajien aisteina. Jos haluat katsoa, kuunnella, koskea, jne. jotain, ilmoitat siitä pelinjohtajalle, ja pelinjohtaja kertoo miten maailma reagoi toimintaasi.
Esimerkki:
Pelinjohtaja: (kertoo) Olette kapealla polulla sysipimeässä metsässä. Olette peräkkäin polulla. (miksi tällainen tilanne? ei voi tietää, esimerkki...
Pelaaja 1: (kysyy pelinjohtajalta) Näenkö _mitään_?
PJ: No näet, mutta hämärästi. Metsän tiheälehtinen puusto peittää tehokkaasti kuunvalon.
Pelaaja 1: Eli ollaan jonossa siinä polulla, kuka siinä on ekana? Mahtuuko siinä polulla kulkeen 2 tyyppiä rinnan?
PJ: Sinä olet siinä ekana, ja kyllä siinä useampikin mahtuu kulkemaan rinnan, mutta joutuu kulkemaan vähän vaikeammassa maastossa, heti polun ulkopuolella on kiviä, sammalta, pensaita ja kantoja.
Pelaaja 1: No mä lähden siitä kävelemään eteenpäin, kävelen silleen varovasti etten kompastu mihinkään, samalla koitan kuunnella jos kuulen jotain epäilyttäviä ääniä.
PJ: Lähteekö muut kulkemaan x:n perässä?
Muut pelaajat: Joo me mennään.
Jne.
Kysy jos jotain jäi epäselväksi.
Jaa niin, vielä yleisesti Cthulhusta.
Cthulhu on ns. horror-roolipeli.
Pääasiassa pelissä oleva kauhu on sellasta terrorin odotusta. Yleensä skenaariot on sellaista suht. normaalia menoa ja "salapoliisi"touhua kunnes sitten ehkä lopussa saatetaan kohdata jotain überjännää.
Peli on miltei inhorealistinen (ukot kuolee / sekoaa) (mythos realismista poissulkien tietty), joten ei kannata käyttäytyä kuten sekopää. Paitsi tietysti jos hahmosi ON sekopää.
Mielenterveysongelmat, phobiat, maniat, jne. pelataan niin, että pääasiallisesti Pelaajan itse tulee ottaa nämä asiat huomioon hahmonsa käyttäytymisessä. Jos pelinjohtaja ajattelee että pelaaja ei jossain tilanteessa pelaa hahmoaan siten kuten hänen hahmonsa ongelmiensa kanssa kyseisessä tilanteessa toimisi, voi pelinjohtaja "pakottaa" hahmon toimimaan ongelmiensa mukaan. Esim. klaustrofobinen hahmo ei lähde ilman TODELLA PAINAVAA syytä ryömimään jonnekin ahtaaseen koloon. Ja silloinkin vaan jos hahmo onnistuu voittamaan pelkonsa (nopanheitto).
Jos kysyttävää, kysy.
Jos kommentoitavaa, kommentoi.