Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen
Sellaisen pikku muutoksen kyllä tekisin, että latailisin akkuja ulkopuolisella virralla, näppärää esim. työpaikan lämmitystolpasta.    Totuuden nimissä, omilla rahoillani en tuollaista uutena ostaisi.
|
Käsittääkseni se ulkopuolinen lataamien ei auto kuin muutaman hassun kilometrin. Akun kapasiteetti on melkosen pieni. Sähkömoottori auttaa vain liikkeelle lähdössä ja jarrutuksissa energiaa otetaan talteen.
Kävin kerran piruuttani moisella ajamassa liikkeeessä. Oikein nätiski kun ajeli niin akuilla pääsi just sen pari km ja sitten hyrähti pata tulille.
Ajettavuudeltaan ei tosiaankaan mikään kaksinen. Perus pikku tojota. Vetokoukkua ei saa eikä vetää kärriä.
Tekniikkaahan siinä Priuksessa on muillekin jakaa.
Mun mielestä järkevä ns. ekoauto olis niin suurella akkukapasiteetilla varustettu, että sillä pääsisi jonku 100-300km yhdellä latauksella ja siinä mukana pikkanen diesel (kokoluokka 20kw) ainoastaan lataamassa akkuja.
Dieselin voimalla pääsisi pidemmät siirtymät jos ei pääse lataamaan.
Yksinkertainen voimalinja kun ei ole kuin sähömoottorit+alennusvaihteet ja dieselin persiissä vain generaattori. Konehan voisi käydä vakiokierroksilla ja generaattori antaa ulos 50hz/230V niin latauskin hoituisi yhdellä piirillä.
Taitaa olla vielä öljy-yhtiöt jarraamaassa vastaan ja ongelmana akkujen paino/hinta.