Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX
Juu,mä olen se kuningas retku.Retku keulalla oon ajanu nyt kaheksan vuotta.Ei sitä mun mielestä oikeen voi suoraan verrata putki akseliin,se vaan käyttäytyy eri lailla.Ajotapakin on vähä eri.Monet monituiset kerrat on putki axeli miehet/naiset äimistelly etenemis kykyä.Oma kehun lisäksi vetoan esim.WARN trophy -05 yleisö EKlla kun volvo 303 tuli narun perässä taka perin ni siitä retkukeulalla laulaen yli.Toki kaiken maailman jossittelijoita ja mutku mutkua kuultiin sitte jälki ajoissa.Samaisella reissulla appari väänsi apusimpukan kaheksikolle,määrätyissä paikoissa se antautuu herkästi.Joustot on kanssa aika heikot,itteä eniten ahistaa ku ei sihen saa lukkoa.Eli siis siinä on hyvät ja huonot puolensa mut porukka taitaa eniten vaan tietämättömyydestä sitä vieroksua.Onhan näitä epäilijöitä aina niinku japsi/britti/jenkki/saksa/venäjä/rungottomat/lukottomat/latijouset/kierrejouset jne jne.Onhan siinä autossa muutaki ku ne rojut,niinku kuski,olosuhteet,tuuri ja miljoona muuta tekijää.Ja toiset ei paljo panosta koko rotteloon,ne vaan tykkää touhuta ja nauttia hyvästä seurasta.Alku aikoina pidin touhua vähä hifistelynä kunnes näin eräänki vehkeen jonka persiissä luki paskarottelo!Omistaja kehui auton olevan iivana jossa oli joku mitsun kone ja loota on kai jostain petfoortista.Eihän ne sihen sovi mut tollai väkisin...Eli ainaki mun puolest sinne mettään mahtuu mitsut ja kaik muutki.Annetaa kaikkien autojen kukkia/hapettua!!
|
Kyssä siihen saa lukon. Jos Pajerosta on kyse niin ARB:ltä löytyy täysi lukko Pajeron keulaan. Vanhemissa Pajeroissa vaan oli se pienempi 7,5" etuperä, mutta se on vaihdettavissa bensamallin isompaan 8" etuperään kohtuullisen helposti ja siihen täysi lukko löytyy. Hintavahan se harmillisesti on. Ja eiköhän se lukko mene L200:eenkin. 2-Gen mallista eteenpäin vissiin ollu se isompi perä yleisempi. Ja 2 gen mallissa taakse tuli SS laatikollisiin oikea kytkettävä lukko vakioksi, joka kompensoi erittäin hyvin pieniä jouston puutteita.
Ja on retkukeulassakin etunsa, siinä on yleensä enempi maavaraa vrt. jäykkään akselin keskellä. Ja toisekseen, ei lähes vakiossa ole mitään valtavaa merkitystä akselityypeillä. Jos ihan oikeasti vertailee joustoja n. vakiomaasturien keulasta, niin ei erillisjousitus paljon häviä. Ja sitä joustoa voi tietyin muutoksin lisätä vakiosta.
Onhan se vähän tietämättömän puhetta väittää ettei niillä tee mitään. Kyse on siitä, mihin autoaan käyttää. Jos aikoo rakentaa paljon, korottaa reilusti ja laittaa isot renkaat, on jäykkäakselinen helpompi lähtökohta. Mutta lähes vakioissa, ei mitään merkitystä.