Syntteettiset ohuet öljyt ovat jäykkien venttiilinjousien kanssa pieni riski nokan kestämiselle, vakiojousille siitä tuskin kovasti riskiä tulee. Todettu nimittäin noitten kiihdytysautojen koneitten kanssa dyno ajoissa. Vähän jäykempi synteettinen on kyllä sopivaa. Kun vaihtelee öljyä ja suodatinta riittävän usein (ehkä 5000 - 6000 km) ei noita pikiongelmia tule vaikka ajelisi noilla perinteisilläkin öljyillä. Joku 10w-40, 15w-40 tunnetun valmistajan öljy on kesäkäyttöön ihan riittävän hyvänlaatuista.
Itselläni -84 vetten 350 koneessa perinteiset ja puolisynteettiset 10w-40 öljyt on toiminut ihan kiitettävästi, enkä ole kaivannut täyssynteettisiä.
Usenmiten noihin pikiongelmiin törmää jenkeistä tuoduissa koneissa, koska siellä on tyyli lähinnä vain lisätä öljyä ja vaihtamisesta ei välitetä tippaakaan. Sitten pistetään koneeseen vielä öljyksi halvin tarjousöljy jota löytyy ja siinä se soppa sitten on. Olen niin monta jenkkilän konetta nähnyt auki että tämä tuntuu melkein säännöltä niissä laitteissa.
Jari
Jari
Note! This message was posted anonymously!
|