Moi!
1985 vetessä perusflekti lähtee päälle lämpöjen ollessa 112C ja sammuu lämmön ollessa 103C.
Keulalla oleva heavy duty flekti lähtee päälle vasta jossain 127C asteessa ja sammuu 108C asteessa. (Tämä tieto on muistinvarainen: koska arvoja ei löytynyt kirjoista, rakensin kytkimeen virtapiirin ja kuumensin anturia kuumassa ruokaöljyssä, johon upotin digitaalisen lämpömittarin anturin).
Itse en vaihtaisi alkuperäistä 91C asteen termostaattia kylmempään (ainakaan jos ajelee talvella, koska siitä huolimatta lämmöt saattavat nousta korkealle, jollain termostaatti rikkoutuu (liian suuri lämpötilavaihtelu :termostaatin sisässä oleva vaha pursuaa ulos eikä termostaati enää aukene kunnolla). Toisaalta jos lämpötila nousee suureksi työntyy paisuntasäiliöön ylimääräinen neste, joka ei välttämättä sovikkaan enää paisuntasäiliöön, vaan pursuaa paisuntasäiliön korkin alapinnan reikien kautta ulos. Kun kone taas jähtyy, ja siten jäähdytysjärjestelmässä olevan veden tilavuus pienenee, syntyy jäähdytysjärjestelmään alipainetta, jolloin paisuntasäiliöstä imeytyy nestettä tilalle. Mutta nyt ei nestettä enää olekkaan paisuntasäiliössä tarpeeksi ja siten järjestelmään tulee ilmaa. Koska nestettä ei ole tarpeeksi on kannentiiviste vaarassa. Myös ilmalukko voi aiheuttaa lisää ylikuumenemista. Tähän tulokseen tulin käytettyäni 82C asteen termaria. Liekkö sitten sattumaa, että välikannen tiivisteet meni vaihtoon.
Muutama lisävinkki:
* jäähdytysjärjestelmän glykoliseosta (etaanidiolia) ei kannata jättää liian vahvaksi, muutoin vesipumppu lyö tyhjää, eikä neste kierrä kunnolla.
* jos lämmityslaite ei puhalla tyhjäkäynnillä kuumaa koneen lämpöjen ollessa normaalit, on syytä pelätä pahinta.
T. JPSH
Note! This message was posted anonymously!
|