Mun mielestä ei riitä ainakaan akk:säännöissä.
8.3.2.6 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon
Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä:
- etukaaren kiinnitysjaloista;
- sivukaarien tai puolisivukaarien kustakin kiinnitysjalasta;
- pääkaaren kiinnitysjaloista
- akatukien alapäistä
Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon,
voidaan alkuperäistä vehoilua ja pehmusteita
muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai
vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla
kyseistä osaa. Jos tarpeen, voidaan sulakerasia siirtää
pois turvakaarien asennuksen tieltä.
Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille:
Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren
alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka
minimipaksuus on 3 mm, muodostaen kiinnitysjalan.
Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä
vähintään kolmella pultilla. Kukin kiinnityskohta tulee
korissa vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan
vähintään 120 cm
2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka
on hitsattu korikehikkoon. 1.1.2007 alkaen luokitelluissa
autoissa koriin hitsatun vahvikelevyn ja korikehikon kosketuspinnan
pitää olla 120 cm2.
Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56.
Kuvien 253-50 ja 52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä
tarvitse hitsata koriin.
Kiinnitusjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa
ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden
tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä.
Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n
kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee
kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva
253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys
hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän
vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki
takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi
voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat
saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko
(määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon.
Erikoistapaus:
Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin
terästä, ei turvakehikkoa saa hitsata siihen. Tällöin vain
kiinnitysjalan kiinnittäminen korikehikkoon on sallittu.