Ei kai sitä kukaan kiellä jos haluatte mennä "paistamaan makkaraa" montulle, järjestätte vaan maanomistajalta luvan ja ei kun mäkeen... Kilpailuja on turha kuvitella että järjestetään "millätahansa" säänöillä, koska joka tapauksessa akk:lta joutuu hakemaan
kilpailuluvan joka helvetin kyläkisalle ja tuskin löytyy ihan äkkiä sellaista kilpailun johtajaa joka ottaa vastuun, jos ruvetaan ajamaan kaikenlaisilla "herranjestas" vehkeillä ilman mitään sääntöjä!
Suomi foffi säänöt on tehty jo ajat sitten sitä silmällä pitäen että saataisiin innokkaille kisoja suomeen TURVALLISISSA PUITTEISSA!!! Kaikki muut rakentelu säännöt on niin vapaat että ei paremmasta väliä!
Jos kynnys kysymys on laittaa pari pätkää putkea lisää turvakehikkoon vedoten kustannus syihin niin VOI VITTU SENTÄÄN!!
Ja jos meinaatte ettei turvakaaria tarvita kun ei mennä "kuitenkaan niiku oikeesti" niin mitä sinne mäkeen sitte menee ylipäätään.
Toinen asia on ajovarusteet..
Oma mielipiteeni on että jos oikeasti meinaa jotain mäkiä ajella niin silloin lähtökohta on se ettei sinne mennä millään diesel peleillä
vaan on vähän pirteämmistä peleistä kysymys.. (Toivottavasti!!) Lämpötilat nousevat kun kuormitus on 100% ja minkään näköistä ajoviimaa ei ole jäädyttämässä pelejä.. Eli paloriski nousee huomattavasti.. Tämän takia olisi OIKEASTI kannattavaa käyttää NomexIII tai vastaavaa luokitusta olevia ajovarusteita. On nimittäin ikävää olla jossain umpikoppi autossa kyjellään hiekkamäessä pää alaspäin kun auto leimahtaa... Juu on jeesustelua mutta olen nähnyt aika paljon tapahtumia tämän lajin tiimoilta 4 vuoden aikana ja voi sanoa että aika erikoisetkin haaverit ovat täysin mahdollisia..
Kustanuksia ei synny kaadoista vaan todellakin reissaamisesta niin kuin Jare totesi. Kaiken kaikkiaan 4 vuoden aikana kaikkien kaatojen aiheuttamat kulut ovat ehkä 5-10% kaikista kuluista mitä ajamiseen meni.
Ja miksi niitä sääntöjä ollaan jo taas muuttamassa ja itkemässä sen suomi "budjetti" luokan osalta kun ei yhtään äijää ole vielä kisannut metriäkään.... En jaksa nyt etsiä niitä meidän tekemiä sääntöjä täältä mutta ainoat "tiukat" säänöt ovat turvallisuuteen liittyviä. Esim jos sääntöihin on kirjoitettu että "saumaton turvakaariputki" niin se on sen takia, ettei kukaan rakenna alusta alkaen
uutta foffiauto niin ettei sillä pääse kansainvälisiin kisoihin ajamaan. Toki suomessa saa ajaa saumallisella putkella, koska ajetaan ns. trial sääntöjen alla..
No oli miten tahansa, en halua vittuilla enkä muutekaan aiheuttaa mielipahhoo ja apatijjaa, mutta tuli aika kova 0-100 arvo tossa kun lueskelin tätä topiccia. Itsekkin olen aika paljon yrittänyt viedä tätä lajia suomessa eteen päin muista hahmoista puhumattakaan, niin kuin ystävämme J Vuorinen tuossa totesi että "tapahtumiin perkele". Ei ne asia tsättäilemällä muutu!!
Turvallisin Foff terveisin:
Miikka Kaskinen
P.S Soittakaa ihmeessä jos on jokin asia mikä askarruttaa liittyen mihin tahansa foffissa, niin autan enemmän kuin mielelläni!
|