Stiga ja muittenkin säädöt
Tästä saa taas kuulla, kun omaa leipää syö... No niin perussäädöt on siis molemmat suuttimet 1 kierroksen auki L ja H suutin.
Pienessä moottorissa säätö on aina tarkempaa, toisaalta kun kerran säätää niin pysyy se ainakin vuoden kohillaan.
Tietysti on niitäkin "pelejä" ettei tarvitse koskea ja aina on toiminut (ei muuten sitten pidä paikkaansa) kalvokaasuttimen joutuu aina silloin tällöin säätämään.kalvot kuluu, bensaseos vaihtelee, ilmanpaine ja kosteus vaikuttaa aina. Tehtaalla sahat ja trimmerit säädetään metrin korkeuteen meren pinnasta ja kosteusarvoa en nyt muista tais olla 54 -56 %
Kun H-suutin on sen vähintään 1 kierroksen auki, ei se leikkaa kiinni yläkierroksilla ja peli saa terpeeksi voitelua.
L-suuttimen kanssa voi vähän testata, kun saatte pelin käymään (tyhjäkäyntiruuvia kiritämällä, siis tyhjäkäynti jonnekkin 1000rpm tienoville. Etsi L-suutinta kiertämällä ns. korkein tyhjäkäyntiasento, sen jälkeen avaa lisää L-suutinta että kierrokset pikkasen laskee, kokeile nouseeko kierrokset heti huippuun, jos ei ´niin avaa L-suutinta lisää.L-suutin on kohdallaan kun peli pysyy tyhjäkäynnillä, ilman että tyhjäkäyntiruuvi on pohjassa, jos ei, vika on kalvoissa tai neulasuuttimen säätö pielessä.
Kipinän heikkous johtuu yleensä huonosta tulpasta tai ns. ilmaväli on liian suuri magneeton ja sytytysyksikön välillä, oikea väli on melkein kaikilla merkeillä sama 0,3mm, myös huono maakosketus sytytysyksikön ja rungon välissä aiheutta huonon kipinän.
Näillä "perusohjeilla toimii"
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
|