Näytä yksittäinen viesti
  #13  
Vanha 23.07.2009, 22:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Akseleista johtuva raideleveys pompsahtaa yli 100 mm (vanteen kiinnitystasosta mitattuna, kuten AKE haluaa), joten ei pitäisi onnistua ilman AKE:n poikkeuslupaa jos tuo saadaan selville.

Volvolaisissa raideleveys on niillä omilla kaikki sisäänpäin vanteilla (tarkkaa ET:tä en muista) 1540 mm. LJ:ssä alkuperäisellä leveimmillä vanteilla ET-20 1455/1440 mm. Mutta jos noita offsetteja ei katsastuksessa tarkastella, saattaisi muutos livahtaa läpi vaikka ei periaatteessa saisi mennä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Lainaus:
11 §
Akseliston muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E2AC4...ttamisesta.pdf
Lainaus:
Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitys-tasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).
Vastaa lainaten