Tuo nyt on ihan perusnäkymää Fordin OHC -koneiden venttiilikoneistosta.
Niitä on tullut omistettua ja auottua vuosikymmenien saatossa useita kymmeniä koneita.
(Joku amisjuippi kuitenkin tärkeilee oman tietämyksensä kanssa, että Jassikkaan vaan kaikki Paska).
Siinä Fordin koneessa pääsyyllisenä oli takavuosina nokan huono karkaisu ja nokkaa voitelevan öljyputken tukkeutuminen (esti sen vähäisenkin voitelun nokalle). Tähänkin on syypäänä huonojen öljyjen käyttö/öljynvaihtovälin laiminlyöminen.
Tässä Suzukin koneessa nokka on koko ajan öljykylvyssä, joten voitelun puutteesta nokka ei ainakaan kulu.
Seuraavaksi huomio kiinnittyy öljynvaihtoväliin/käytettävään öljyyn/nokan karkaisuun.
Tuo piki öljykopassa ilmaisee, että on käytetty huonoa öljyä tai ainakin liian pitkää öljynvaihtoväliä.
Niin tai näin, joka tapauksessa liikkuvat osat kuluvat normaalia käyttöä/huoltoa nopeammin.
Auton moottorissa on vain kourallinen liikkuvia osia. Nokka-akselin nokat ovat sieltä kovemmasta päästä.
Jos kovat nokat ovat tuossa kunnossa (vaikka uivat puoliksi öljykylvyssä),
niin missähän kunnossa mahtavat olla kampiakselin ja kiertokangen laakerit...
Vaikka Fordin koneita aina morkataan, juuri (ja aiheellisesti) noiden kuluneiden nokkien takia,
niin silti niiden alakerta kestää ihan tolkuttomasti kiusaamista ja huonoa huoltoa.
Suzkan alakerrasta en osaa sanoa, mutta jos noin hyvin voideltu nokka on tuossa kunnossa,
niin on erittäin todennäköistä, että kampuran laakerit korkkaa ihan milloin vain...
Fordin koneissa riitti, että sääti venttiilit kerran vuodessa, ja jos tuli ylimääräisiä kalinoita koneesta,
niin silloin laitettiin erillinen öljynpainemittari, jolla tarkistettiin kylmän/kuuman koneen öljynpaineet.
Jos kuuman koneen öljynpaineet menee alle 1 baarin, niin silloin kannattaa tutkia tarkemmin, että mistä kilahtaa ensimmäisenä.
Jos noiden venttiilien säätämisien jälkeen kone vielä kilisee/kalisee, niin siloin pitää jo kiiruusti vaihtaa kampiakselille ja kiertokangille laakereita.
Laakerisarjat maksaa reilusti alle satasen ja ne pystyy vaihtamaan sieltä öljypohjan kautta, kunhan ensin tekee tilaa...
Jotta tarina ei karkaa liian kauaksi aiheesta, niin itse olen hionut omien autojen nokkia ja keinuvipuja ihan rälläkän lamellilaikalla varovasti ja ajanut Useita vuosia näillä hiotuilla osilla,
vaikka "ammattimiehet" määräävät vaihtaa kaikki keinuvivut ja nokka-akselin samaan aikaan...