Viestiketju: Range Rover Experience
Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 16.05.2009, 23:30
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Kannet kasaan moottoritelineessä


Jatkoa koneen laitolle...



Seuraavana ohjelmassa oli venttiilien läpikäynti. Koska koneella oli ajettu 196.000km ajaattelin tehdä kannet samalla kertaa kuntoon, MUTTA ensimmäinen positiivinen asia tuli eteen!
Tuolla kilometrimäärällä keinuvivustoon ei ole tullut vielä välystä, EIKÄ venttiilit ola kuluneet ohjaimistaan. Tietenkin pakoventtiileissä oli lasittumaa ja karstaa mutta imupuoli oli suhteellisen puhdasta poislukien 6:n venttiili, joka oli likaantunut pakonostimen kilahtamisen takia...

Eli venttiilit irti, puhdistus, kiilloitus ja seetin ajo. Samalla putsattiin karstat pois kanavista, jos sitä oli.
Sen jälkeen uudet öljynvalumisenestorenkaat" ja kansi kasaan.

Ja samantien kun hattu oli (n 1h hieromisen jälkeen) valmis, hattu heti paikoilleen.



Samalla laiatettiin paikoilleen uudet venttiilinnostimet ja esijännitettiin ne nokan valmistajan ilmoittamaan 1mm jännitykseen.

Kannen kiristyksessä huomasin pulttien olevan "vanhaa mallia" ja käsikirja antaa käyttää niitä uudelleen, mutta pulteissa oli jo nähtävissä venymisen tekemiä "olkapäitä", mutta päätin kuitenkin käyttää ne. Vikatikki, koska 2 pulttia ei mennyt enään lainkaan momenttii vaan alkoivat venyä.
Ei muuta kuin uusia pultteja pikaisesti ja englannista tuli pikana uusia pultteja (paketin koon takia rahti oli halvempi kuin nomaalisti!!!

Nyt kansissa on nuo uudenmallin pultit, jotka "virallisesti" on kertakäyttöisiä (erottaa siitä, ettei niissä ole prikkoja lainkaan). Tällä kertaa ongelmaksi tulikin sitten ohje, jossa SUOSITELLAAN jätettäväksi pois alimman rivin neljä kansipulttia, mutta otin ne vanhasta sarjasta, koska niiden momentti on ainoastaan 60Nm, kun muissa on 90Nm.
Edellisestä episodista viisaantuneena otin työpaikalta "vimpanpäälle" momentin ja aloitin kansien tiukkaamisen --> 1. ja 2. pultti löystyi joka tiukkauksella ja 3. rivin putit heikensivät 2.rivin pultteja. Kävin kansipultit 5-6 kertaa läpi ja sitten sain momentit pysymään oikeassa arvoissaan, joten kannattaa käyttää aikaa niiden kiinnittämiseen (olisikohan tässä yksi syyllinen, jotta kansipahveja menee????)

Samantien laitoin imusarjankin kiinni, jottei lika pääse koneeseen (kimppatalli, jossa muitakin "sorvaajia"). Kuvia ei siitä tullut, kun akku sippasi kamerasta (prkl!).

Sitten siirryttiin loppukasaukseen, eli pikkuosat kiinni ja homma päätökseen:



Öljypohjasta vanhat massat ja kupat irti jottei käy kutenhommissa (pestiin asiakkaan autosta moottori katsastusta varten ja heti pesun jälkeen asentaja tuli sanomaan, jotta auto vuotaa pihalle "jotakin". Totesin vai, jotta kone just pesty, valuttaa varmaankin sitä... Toinen heitti siihen, jotta iso on potero kun leviaa tasaisesti, mutta ei kunnolla valu. Mentiin katsomaan ja moottoriöljyt tuli pihalle! Oli pohjassa ollut iso ruostepaakku, josta tuli nyt öljyt LORISEMALLA pihaalle!!!! Asiakas ei paljoa nauranu...)



Sitten maalia pintaan ja pohjaa kiinnittämään. Koska itse olen sitä mieltä, jotta kahden eri metallin väliin tarvitaan AINA tiiviste, laitetaan tässäkin tapauksessa öljypohjaan 3.5:n korkkitiiviste.

Saumakohtiin massaa ja muutamaan kohtaan "tippa", jotta tiiviste pysyy paikoillaan paremmin. Jos haluaa vain parasta, niin pinnat puhtoiseksi ja Bostik:a alle ja kiinni. EI VUODA, mutta PRKL että ottaa kiinni kun tarvii joskus irroittaa!!!!!!!!!



Korkkitiivari paikoilleen ja





puhdas kiiiiilltävän musta pohja paikoilleen --> huimaava momentti öljypohjalle korkin kanssa 7Nm!

Sitten hypätään takaisin yläkertaan ja laitetaan sinne pikkuhilppeitä:




Suutimet (huolletut, joissa uudet suodattimet ), jakaja, vesiputket ym.ym..



LOHKON TYHJENNYS PROPUT kiinni kierretiivistysmassalla --> ollut muutaman koneen surma, kun ovat "pahassa paikassa"


Ja sitten "pikkujuttu" laturin korvaa ei saa paikalleen, kun peltisarjan (Headman) laippa on pultin edessä, eli joutuu "sorvaamaan" jonkin verran. Tämäkin olisi niitä juttuja, jotka suunnattomasti rassaa kun tekisi homman konehuoneessa, sillä tilaa sarjoilla ei todellakaan paljoa tule olemaan. Katsotaan mahtuuko edes lämmöeristysnauhat sarjan päälle???? (Panzerille tuli samanlaiset ja tilaa EI TODELLAKAAN jää paljoa rungon ja sarjan väliin!!!!)





Sitten olisikin enään laitettava nämä paikoilleen:








Sunnuntaina olisi "nostajaiset" ja ensviikolla kun putkiston saa rakennettua, niin TULTA!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten