kulut on noin1200e per lärvi kun itehakee testattu on.,kulut oli minimi bubjetilla 2400e tuotiin 2 autoa.
sen muistan että voittoa tuli 10päivän reissusta 600e per lärvi. joten sen jälkeen en ole saksasta hakenu mitään.
esim. kilvet oli 50e vakuutus 240e vuonna( 2002), bensaan meni 500e takas tullessa, yöpyminen 24e =240e
10pv(hostelli edellisen asukkaan veret oli vielä seinillä), syöminen 200e huvitukset 100e..
lautta suomesta ruottiin oli sillon jotain 120e takas 50e päivällä, nytten edes takanen on kuulemma yli 300e
niin ja meno kyyti oli saab 96:n 60e ostohinta+ 1l öljyä moottoriin,se vaihdettiin auton ostopalveluihin eli tulkkaukseen saksassa. bensaa mennessä meni muistaakseni n.300e( saapilla ajetiin vielä viikko kölnissä kun se oli niin mukavapeli lasketella) suuntaansa lautta tanskasta-saksaan 45e, ruotsista tanskaan tais olla 30e ison beltin sillan ylitys olis ollu muistaakseni 55e(mentiin lautalla putgardeniin)
auton kilpiin saaminen ei ole niin vaan helppoa saksassa ensin ostat auton, otat vakuutuksen menet byroon jossa palvelukielenä turkki tai saksa, vuoro numero ilmoitettiin kuulutuksessa saksaksi ja turkiksi.
auton paperit jäi kaniin ja sain muistaakseni jonkun lapun jolla sai kilvet teetettyä byroon ulkopuolella olevassa parakissa.
kilpien jälkeen hakemaan autoa tuontiautokatsastukseen, jossa oikeasti vain katottin auton runkonumero.
auton haku ei oikeen sujunut putkeen sillä aikaa oli parituntia hakea kaupungin toiselta puolta (5 miljoona asukasta lähiöineen)
viimeinen näyttö oli muistaakseni 19.30 ja seuraavan kerran 4 päivän päästä juhla pyhien jälkeen. kyllä voin kertoo jotta onneksi tuliainen oli 325:n bemari jolla ehti vikaan näyttöön .
onneksi v8 audi oli kilvitetty jo aiemmin viikkolla muistaakseni sillä kesti noin 45minuuttia ajaa kölnistä bonniin jonne heitin bemarin vanhat kilvet ja omistajan. parasta oli jotta matkan aika vauhtia 250km/h sakemanne sai kysyttyä vain että onko audi v8 koneella.. kyllä
hauskaan reissun sattui vielä yksi kommellus kun oltiin tankkaamassa jossain pohjois saksassa osutiin poliisi ratsiaan, autoissa oli kaiketi ihan uuden säännön mukaiset kilvet jossa oli punaiset päädyt joita paikalliset poliisit ei tuntenu, no annoin poliisille passin käteen ja nipun auton paperita!
äkkiä poliisi alko engannikis sopertaa jotta oletteko diplomaatteja (ihme kilvet mustia autoja ja lyötiinpassit käteen) varmaan kuvitteli että alkaa paskaa sataa pomolta kun oltas diplomaatteja. no vakuuteltiin että ollaan suomesta ihan tavallisii kansalaisia ja matka jatku sen jälkeen.
eli kuluja on mutta jos tonnin auto on suomessa 10000e arvonen niin totta hitossa kannattaa hakee.
luulisin että kaikkein eniten säästää jos hakee kuorma autolla monta kerralaan menee laivalla hesaasta saksaan.
HUOM.älä osta turkkilaiselta autotarhaajalta vaan suoraan yksityiseltä.
huoltsikoilta myytiin keltaisenpörssin kaltaisia lehtiä joissa ilmoitusia esim. kölnista ja lähi kaupungeista .
bmw löytyi lehdestä ja audi huudettiin ebaystä.