Viestiketju: Vanteen leventäminen
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 10.05.2009, 08:54
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

jos tavoitteena on 10" vanne jostakin 6" leveestä niin sellasen saattaa saada aikaiseksi jostakin sopivasta 16" vanteesta takareunan irti laikkaamisella, ja samaten tietysti 6" leveestä takareuna pois ja siihen hitsaamalla uusi leveempi takaosa kiinni.

toinen vaihtoehto on juurikin tuo, että vanne halki sellasesta kohtaa että pystyy sauman hitsamaan kunnolla kiinni, sit väliin 4" peltisiivu. muutaman sarjan olen levittänyt 10"->15" ja 10"->12" + beadlockit. sopiva peltisiivu 3-4mm ( eli mitä on sattunut sopivasti saamaan ) mankelilla mylpyrälle niin että pituudessa on ylimääräistä, mankelit ei välttämättä väännä aihion päästä suoraan oikeaa sädettä. sitten vaan peltiä hepaten kiinni vanteeseen RIITTÄVÄLLÄ ilmaraolla, ja kun on koko kehä kierretty niin pituudesta ylimääräinen pois ja päätysaumaankin riittävä ilmarako. sitten vaan vanteen toinen puolisko kiinni ja taas hitsaten. ja sitten onkin vanteet valmiina. hitsannut olen aina ulkopuolelta vannetta ja niin että sauma palaa "oikealla" tavalla läpi, ja saumoja ei pidä mennä hiomaan!!!

mulla on vanha pyörännapa hitsaus/pyörityspenkkinä jossa voin tarkistaa heitot. halkaisun olen yleensä tehnyt sorvissa siten että vanne pyörii ja siitä rälläkällä vanne halki, voi sen katkaisuterälläkin halkaista mutta laikka on osoittautunut hyväksi menetelmäksi. vaatii toisin aika ison sorvin. tojojen vanteita tehnyt niin mulla on vetoakseli apuna johon vanne tulee kiinni pulttikehästään, se kun on tärkein juttu keskeisyyden kannalta. peltivanteiden heitot voi olla alkuperäisesti aika hurjia!!

alkuun koitin halkaista atomia mittatarkkuuden kanssa, nyt on huomattu että jos sivuttaisheitto on alle 5mm ja sama aksiaalisen heiton kanssa niin sillä ei ole mitään merkitystä esim. 39,5x18 boggerilla. normaalit maantienopeudet yli sataseen onnistuu ihan hyvin, ja mitään kuulia tai sepeliä ei olla tungettu renkaisiin sisälle. ja kun huolellisesti tekee niin muutaman millin tarkkuudella saa heitot asettumaan, aihion alkukierous määrittää paljon myös lopputulosta.
Vastaa lainaten