Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja valkkari
Mun mielestä tossa nyt lukee ihan selkeesti toi - enkä mä nyt nää mitään syytä miksi sitä koria ei sais korottaa...
Kieltämättä alkaa vähän menee vähän ot, mut ku tää nyt on kiinnostava aihe, ja tullu hyvää tietoo - ni mitens jos nyt olis vaikka tapauksena takaveto hilux... Rungollinen - eikä maastoauto... Estääkö nyt sit joku pykälä nostamast sen koria rungolta????
|
Ensin kerrotaan mitä saadaan hyväksyä, eli
alustan korkeuden muuttaminen:
15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen
Sama lause jatkuu ja kertoo samalla millä tavalla tehdyt muutokset voidaan hyväksyä:
jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet.
Seuraavaksi kerrotaan paljonko korkeus saa muuttua edellä mainituilla tavoilla:
Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm.
Kuitenkin kaikkien mahdollisten muutosten
erillisenä ehtona on kokonaiskorotus:
Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm.
Ja kertauksena korin korottaminen:
23 §
Korin korottaminen runkoon nähden
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;