Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 06.05.2009, 20:14
ismo:n Avatar
ismo ismo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.06
Sijainti: Vihti (koti) / Espoo (työ), Finland.
Viestit: 453
Perusasetus

Kytkinselvittelyä


Tosiaankin puristusmittari näytti moottorin takapään sylintereille ihan oikeaa 12 barin arvoa, ja moottori tosiaan käy hienosti nyt kun kytkin ja vaihteisto on irrallaan. Roskien seasta auton alta löytyi painelaakerin osia, jotka pitävä laakerinkuulia erillään toisista. Ja nuo kyseiset osat siis olivat jumittuneet vaihtipyörän rattaisiin.

No nyt sitten kytkin remontti jatkuu. Offroadpajasta hankin kytkin levyn ja Ruotsista KGTrimningiltä laakerit. Monikko ei ole tässä virheellinen, vaikka kytkin tarvitseekin vain yhden laakerin. Hankin sieltä varmuuden vuoksi kaksi laakeria.

Rikkoutunut vanha laakerihan näyttää tältä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28951
Tämän vanhan pituus on 38mm, ulkohalkaisija noin 61mm ja sisähalkaisija 35mm..

KG Trimningin katalogissa ollut laakeri UL-2122 (Original länga lagret 43mm) näyttää tältä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28952
Tämän pituus on siis 43mm, ulkohalkaisija 55mm ja ja sisähalkaisija 33mm.
Tämän Volvon koodi on 672122. Tämä on ilmeisesti sama kuin joissain Renaultin malleissa.
Olin siis tilaamassa tätä UL-2122 laakeira, koska se näytti eniten samalta kuin Volvossani ollut vanha laakeri.

KG Trimningin väki sanoi kuitenkin että B30 moottorille pitää käyttää heidän malliaan UL-8949, joka siis näyttää tältä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28953
Tämän pituus on 38mm, ulkohalkaisija 65mm ja sisähalkaisija 35mm.
Tämä on SKF:n laakeri VKC2065 ja Volvon 678985, eli ja tämä on siis oikea C303 Volvoon ihan osaluetttelonkin mukaan.

Tämä oikea avautuu muuten näin:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28954

Eli nyt olisi minulla myytävänä Volvon kytkimen irrotus- eli painelaakeri 972 122 (KG Trimning UL-2122). Laakeri sopii ainakin Volvo 240 1975-1984 ja Volvo p1800 1969-1973 (use only with AP or Borg and Beck pressure plate AFT). Mahdollisesti myös Volvo 740 ja monien muiden Volvojen kanssa. Hintäpyyntö 50 euroa.

T:Ismo
Vastaa lainaten