Kiertokangen laakeri kun kulahtaa riittävästi, niin silloin luiskahtaa ne laakeriliuskat päällekkäin ja sen jälkeen viimeistään alkaa kalisemaan.
Kiertokangen alkava laakerivaurio yleensä oireilee ensimmäiseksi öljynpainevalon/viisarin oudolla käytöksellä.
Tällöin pitää ensimmäiseksi mitata luotettavalla öp-mittarilla myös kuuman koneen öljynpaineet.
Ehjän koneen öp:t on kylmänä n. 3-5bar ja kuuman koneen väh. 1bar tyhjäkäynnillä.
Jos ääni kuuluu kannesta, niin silloin ne liuskat ovat niinpäin päällekkäin,
että mäntä ylettyy nappaamaan kanteen / venttiiliin kiinni.
Jos vian ehtii paikallistamaan ajoissa, niin silloin selviää kk-laakereiden vaihdolla.
Tämän pystyy useissa autoissa tekemään alakautta, jos vain saa öljypohjan irti.
KK-laakerit maksaa muutamia kymppejä/sarja. Tietysti kannattaa vaihtaa myös ne runkolaakerit tässä vaiheessa.
Jos taas vika on edennyt kalina-asteelle, niin silloin on edessä koko koneen irroitus ja purkaminen.
Koko kampiakseli pitää irrottaa ja viedä koneistettavaksi. Hyvällä tuurilla siitä vielä saa kalun.
Tässä vaiheessa kannattaa sitten miettiä koko koneen peruskorjauksesta, jolloin osat maksaa vähintään useita satasia ja työt teetettynä tonnin - kaksi - kolme...
|