Konetta aloitettiin tutkimaan ja vika löytyi!
Kun irroitti imusarjan, niin selvisi HARVINAINEN vika Lantikan koneesta: nokka-akseli niin ...kana, jotta venttiilit ei auenneet oikeastaan ollenkaan!!! Ja paukkumisen syyä oli 6.n "räjähtänyt" nostin, joka oli sisäisesti katkennut?????

No koska suutin painaa bensaa pyttyyn ja kipinääkin tulee suhteellisen mukavasti, pakkohan sen on jossakin "pamahtaa", varsinkin kun ulospääsytie on tukittu, niin palokaasut (ja palaminenkin) tapahtui imusarjassa!! Tämä tasen sotki muiden sylinterien kaasunvaihtoa, jolloin lisää pyttyjä pimeni!!!
Eniten ihmetytti tuo nokka, koska HC oli katsastuksessa ainoastaan 113 (autossa ei ole kattia)!!!
Koska koneella on MELKEIN 200.000km ajettu, otettiin hiilivetykehitin pois ja päätettiin antaa samalla kulahtaneille osille päivitystä, jolloin "sumujen saarelle" lähti toivomus varaosalistalta seuraavasti:
- ventiilinostimet
- Crower Comp U Pro Cam50229nokka-akseli
- männärenkaat
- laakerit
- suurtehoöljypumppu
- polttonestepumppu (korkeammalla paineella)
Samalla laitetaan koneeseen lisää tehoja muutama koni tai jokin muu kadonnut voiman yksikkö tekemällä seuraavia temppuja:
- suuttimet huollettiin (vain 1 suutin oli "heikko"!!!)
- lisätään polttonesteen määrää vähän nostamalla ruiskutuspainetta
- vaihdetaan polttonestesuodatin vapaammin virtaavaksi ja polttonestelinjaa suurennetaan
- läppäkotelo vaihdetaan suuremmaksi
- pakoputkisto vaihtuu kokonaan kaksiputkiseksi peltisarjojen kanssa (tilattiin Ameriikasta nuo HEAD:t)
Kuvia lisätään kun saa tuon pokkarin tallille mukaan, jossa samalla saatte kuvaa halvalla tehdystä kytkinremontista.....

