Oliskohan letukan termarikin sitten tuollainen kolmitie venttiili tai sitten josko siellä olisi lohkossa kanava joka ohittaa jäähdytyspiirin ja sitä kuristetaan termarilla, jolloin termarin kai tulisi olla mallia "sulkeutuu lämmetessä". Tällöin termarin poisto heikentää jäähdytystä ja taakse siirretyn jäähdyttimen suurempi virtausvastus vielä pahentaa tilannetta.
Ja alkuperäiseen kymysykseen vielä.. Jäähdytin piiri on suljettu piiri, jolloin korkeuden muutos ei aiheuta lisää virtausvastusta, mutta lisääntynyt letkun mitta kylläkin. Tämä virtausvastuksen kasvaminen riippuu virtauksen nopeudesta ja putken koosta, jos oletetaan, että putken materiaali (kitkakerroin) ja neste (viskositeetti) ovat samoja ennen ja jälkeen muutoksen.
En usko, että virtaus letkussa on niin nopeaa, että se aiheuttaisi letkussa kovin suurta painehäviötä ???? Vai onko?
Eli jos letkua tulee 6 metriä lisää, niin tuleeko virtausvastusta niin paljon lisää, että tulee ongelmia. Sittenhän voi aina käyttää suurempaa letkua.
Jos Mutamies on sitä mieltä, että keskustelu menee liikaa teoria osastolle, niin kerro ihmeessä, voidaanhan aina perustaa uusi aihe nimellä " Lämmön siirtyminen ja virtausvastukset"
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing
Ajoneuvojen loppukäyttäjä..
Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76
Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
|